Den over 2000 år gamle tegningen er nå synlig igjen.

Kjempestor katt ble tegnet i ørkenen for 2000 år siden

Den svære katten ble oppdaget i Peru.

Det ser ut som katten ligger og slapper av i skråningen.

Det har den gjort i over 2000 år.

Tegningen ble oppdaget i Nazca-ørkenen i Peru. Katten er ikke det eneste dyret som er tegnet i sanden der.

Tidligere har forskere funnet andre kjempestore bilder. Blant annet en ape som er 110 meter, en edderkopp på 46 meter, fugler og en hval.

Katten var nesten usynlig. Strekene var skjult av sand og grus. Men tegningen ble oppdaget av noen som jobbet i området.

Nå har arkeologer gjort strekene tydeligere, og katten titter fram igjen.

34 meter lang

Den nyoppdagede tegningen er hele 34 meter lang. Det er cirka like langt som tre busser på rad.

Noen folk fjernet det øverste laget med mørk grus, for å lage strekene. For da ble den lysere sanden under synlig.

Tegningene i ørkenen er nesten uendret fram til i dag. Nazca-ørkenen er en av de tørreste plassene på jorden. Det regner nesten aldri der og det blåser lite. Derfor er mange av strekene synlige fortsatt i dag.

Litt mystiske

Tegningene er litt mystiske.

Det var folk på reise på 1500-tallet som fant linjene i ørkenen. De trodde strekene var rester av gamle veier.

Det var først på 1900-tallet at forskere oppdaget at linjene viser figurer. Det var lettere å se med fly.

Bildene er så store at de er best synlige fra lufta. Derfor har noen har lurt på om menneskene som levde for den gangen, hadde funnet opp en måte å fly.

Men i dag vet vi at de fleste tegningene er synlige om du står på en bakketopp.

Nazca-linjer

Strekene i ørkenen kalles nazca-linjer. Det er flere hundre av dem. De ble laget mellom 500 år f.Kr. og 500 e.Kr.

Noen av tegningene er rette streker eller geometriske former som spiraler, sikk-sakk mønster og trekanter. Andre viser dyr, planter og menneskelignende figurer.

Under kan du se noen av tegningene.

Her er en kolibri.
Et tre.
En enorm ape.

Gammel katt

Eksperter i Peru tror den store katten er laget av folk fra paracas-kulturen. Det er et eldgammelt samfunn som drev med jordbruk i Peru. Tegningen ser ut til å være laget 100 til 200 år før Kristus. Stilen på tegningen er den samme som i kunstverk fra paracas-perioden.

De fleste tegningene i ørkenen ble laget senere av folk i nazca-kulturen.

Forskere er ikke helt sikre på hvorfor tegningene ble laget.

Kanskje viste de vei til et hellig sted? Kanskje ble de brukt i ritualer for at det skulle regne og for at avlingene skulle bli gode.

Det er mye mer vi ikke vet om nazca-linjene i Peru.