Slik mener forskerne at skipet er ut. De vet ikke sikkert, for det ligger fortsatt under jorda.

Reis tilbake til vikingtiden

Et vikingskip ligger under jorda på Gjellestad i Halden kommune. Nå kan du besøke skipet på nettet.

Først oppdaget de interessante spor under bakken med hjelp av radar. Så begynte arkeologene å grave.

Arkeologer jobber med og forsker på fortiden vår. De finner og graver opp rester etter folks liv i gamle dager. Å finne et vikingskip er slett ikke vanlig. Det er mer enn hundre år siden et vikingskip er funnet i Norge.

For to år siden kunne arkeologene si det helt sikkert: det ligger et vikingskip under bakken på Gjellestad i Halden kommune. Nyheten var en sensasjon, ikke bare i Norge, men over hele verden.

Ligger i en grav

Arkeologene fant ikke bare et skip, men også rester av hus og gravhauger. Alt er fra vikingtid, for mer enn tusen år siden.

Skipet ligger i en gravhaug. Det betyr at en død viking ble begravet med skipet sitt. Det kan være 20 meter langt - det er lengre enn en leddbuss.

Vikingskipet er i dårlig stand etter så mange år under jorda. Plankene er råtne og angrepet av sopp. Derfor må arkeologene være veldig forsiktige om de skal grave det opp.

Besøk Gjellestad

Nå har forskere ved IT-avdelingen på Høgskolen i Østfold samarbeidet med arkeologer om å lage en digital historie om Gjellestadskipet.

Der kan du se hvordan skipet og husene så ut i vikingtiden. Du får også vite mer om hvordan arkeologer jobber.

Sjekk ut Gjellestad her: www.gjellestadstory.com

Her er husene og gravhaugene. Skipet ligger i en av haugene.

Artikkelen Vikingskipet på Gjellestad lever på nett, laget av Høgskolen i Østfold, publisert på forskning.no.

Artikkelen Dette vet vi om Gjellestadskipet nå, Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo.