De tidlige menneskene som dro til Amerika hadde trolig selskap av hunder, ifølge en ny studie.

Hunder kom fra Sibir og ble med menneskene til Amerika, foreslår forskere

Var det i det kalde Sibir at ulver ble tamme første gang?

Hunder stammer fra ulver. En gang under den siste istiden fant mennesker og ulver sammen. Etter hvert ble ulvene tamme, og begynte å leve sammen med menneskene som hunder.

Men når, hvor og hvordan det skjedde, vet vi ikke sikkert. Det finnes flere teorier.

I en ny forskningsartikkel kommer forskere med et nytt forslag. De mener ulver kan ha blitt temmet for rundt 23 000 år siden av et folk som bodde nordøst i Sibir.

Derfra spredde hunder seg sammen med mennesker over til Amerika, og i den andre retningen til Asia og Europa.

Den siste istiden

Den siste istiden var for mellom 110 000 til 10 000 år siden. Da var det kaldere i verden enn nå. Det lå mye is over Norge og nord i Amerika, Europa og Asia.

På denne tiden levde mennesker som jegere og sankere i naturen og brukte verktøy av stein.

For 23 000 år siden var istiden på sitt kaldeste. I Sibir var det veldig kaldt og tørt.

En gruppe mennesker levde nordøst i Sibir. Der var forholdene bedre enn lenger øst og vest. Dette området delte de med ulver, ifølge en artikkel på nettstedet Science.

Jaktet i samme områder

Menneskene oppe i Sibir jaktet på bison, ullhåret mammut og andre dyr. Ulven dro nok til de samme plassene som menneskene for å jakte. Da endte de opp nærme hverandre.

- Disse menneskene sov trolig på bakken i skinn, og grillet ferskt kjøtt på bålet, sier arkeolog David Meltzer, som var med på den nye studien.

- Hvis du er et sultent rovdyr og lukter mammut-grill, så kommer du til å sjekke det ut, sier han til Science.

Noen ulver begynte kanskje å spise kjøttrester etter menneskene. De minst redde utviklet seg til hunder som levde sammen med menneskene.

Mennesker levde av jakt, fiske og det de kunne høste i naturen under istiden.

Dro til Amerika

Det er flere grunner til at forskerne foreslår at hundene kom fra Sibir.

Forskerne så på studier av gener fra over 200 hunder fra forskjellige tider.

I tillegg så de på grupper av mennesker i Sibir og i Amerika: Når dro folk hver sin vei og hvem hadde hatt kontakt med hvem?

Menneskene spredde seg i Amerika for omtrent 16 000 år siden, ifølge studien.

På denne tiden var det mindre vann i havet, og det var mulig å gå over en «bro» av land fra Sibir til Nord-Amerika. Trolig fulgte hundene med allerede da. For det er funnet gamle fossiler av hunder i Amerika etter menneskene kom.

Mennesker dro til Amerika over en "bro" av land som knyttet sammen Sibir og Nord-Amerika.

Stammet fra Sibir

Basert på gener, kunne forskerne analysere seg fram til at hundene i Amerika hadde delt seg inn i fire hovedgrupper for omtrent 15 000 år siden. Også menneskene delte seg inn i nye grupper da de bosatte seg i forskjellige områder av Amerika.

Der folk dro, dro også hundene, skriver forskerne i artikkelen.

Forskerne kom fram til at alle hundene i Amerika på denne tiden stammet fra hunder i Sibir som levde for rundt 23 000 år siden.

Byttet hunder med andre folkegrupper?

Men det var ikke menneskene som dro til Amerika som temmet hunden, tror forskerne.

De tror hundene stammet fra folkegruppen nordøst i Sibir..

Undersøkelser har vist at stamfedrene til urbefolkningen i Amerika hadde hatt kontakt med denne gruppen i Sibir.

Kanskje byttet de bort hunder til dem - og til andre folkeslag som senere reiste videre i Asia og Europa. Slik kan hunden ha spredd seg.

Men fortsatt mangler det gode bevis for forslaget. Det er funnet få veldig gamle fossiler som helt sikkert er hunder.

I den nye studien har forskerne brukt mitokondrie-DNA, som er noe annet enn selve DNA-et. Mitokondrie-DNA er lettere å finne i fossiler, og kan brukes til å regne seg tilbake til når slektslinjer stammer fra.

Det trengs flere studier av hele DNA-et til tidlige hunder for å få et bedre bilde av deres historie, skriver forskerne.

Til slutt vil vi nok få vite svaret på hvor hundene kom fra.