Det lille viruset (farget i lilla) kalles et satelittvirus. Det har hektet seg på et annet virus (farget i blått). Bildet er tatt med med et kraftig elektronmikroskop.

For første gang har forskere sett et virus feste seg til et annet virus

Virus er avhengige av bakterier, dyr og mennesker. Men de kan også snylte på hverandre.

Uten hjelp er virus helt ubrukelige. De kan verken få i seg mat eller dele seg uten å snylte på andre levende vesener.

Noen virus er også avhengig av andre virus. Nå har amerikanske forskere klart å ta bilde av et slikt virus som har festet seg til et annet.

− Det har jeg aldri sett før, sier Christine Hanssen Rinaldo.

Men disse virusene er en annen type enn de hun selv forsker på ved UiT – Norges arktiske universitet og Universitetssykehuset Nord-Norge.

Virus kaprer andres celler

For mens Rinaldo forsker på virus som smitter oss mennesker, så angriper virusene i den nye studien bakterier.

Virus og bakterier er nemlig helt forskjellige. Bakterier består av en celle som kan spise og formere seg. Det gjør ikke virus. De er mye mindre enn en bakterie og er strengt tatt ikke levende.

Derfor må virus komme seg inn i en bakterie eller en celle som hører til et menneske eller et dyr for å formere seg.

Der tar de over styringen og gjør cellene til små virus-fabrikker.

Sniker seg inn sammen med et annet virus

Forskerne bak den nye studien skriver at dette er første gang noen har tatt bilde av et virus som hekter seg til et annet.

De fant også ut at det lille viruset er avhengig av det andre viruset.

Denne snylteren manglet nemlig evnen til å kapre en bakterie.

Altså hekter viruset trolig seg fast til et annet for å snike seg med inn i bakterien.

Hepatitt-virus samarbeider

Virus som samarbeider finnes også blant de som smitter mennesker, forteller Rinaldi.

Et eksempel er hepatittvirus, som angriper leveren. Ett av disse virusene, som heter hepatitt D, kan nemlig ikke gjøre oss syke alene.

Først hvis vi er smittet av et lignende virus, kalt hepatitt B, kan D-varianten formere seg inni leveren vår.

De fleste virus er ufarlige

Samtidig er Rinaldi opptatt av at de fleste virus som kommer inn i kroppen vår, er ufarlige. Noen av dem kan til og med være nyttige for oss.

− Vi mennesker har mange flere virus enn vi har bakterier, og vi har mange flere bakterier enn celler i kroppen, sier forskeren.