En skikkelig forkjølelse gjør oss dessverre ikke bedre rustet mot andre sykdommer.

Blir immunforsvaret sterkere etter du har vært syk?

Immunforsvaret ditt går til kamp mot bakterier og virus i kroppen. Blir kroppens krigere sterkere jo flere sykdommer du får?

Immunforsvaret har du sikkert hørt om. Immunforsvaret ditt bekjemper sykdommer og skadelige virus og bakterier som kommer inn i kroppen.

Det meste blir stoppet raskt. Hvis ikke, har kroppen en hær av forskjellige celler som går til angrep på viruset eller bakterien.

Hvis du trener armene, blir du sterkere. Og hvis du sitter mye stille, så blir musklene svakere.

Er det også slik med immunforsvaret i kroppen? Blir det trent opp av å få mange sykdommer å bryne seg på?

Blir ikke sterkere

– Det er ikke slik at immunforsvaret ditt er blitt generelt sterkere etter en sykdom, sa Trude Helen Flo ved NTNU i et intervju på forskning.no. Hun forsker blant annet på immunsystemet og betennelser.

Immunforsvaret kan altså ikke trenes opp, slik som en muskel. Men etter du har hatt en sykdom, så har immunsystemet lært seg å huske den bakterien eller det viruset som gjorde deg syk.

Neste gang inntrengeren kommer inn, knekker kroppen angrepet før du merker noe.

Du har blitt immun. Noen sykdommer blir du immun mot resten av livet, slik som vannkopper. Andre kan du få flere ganger, slik som forkjølelse.

Beskyttelsen gjelder den ene sykdommen

Beskyttelsen gjelder bare den sykdommen du har hatt, sa professor Kjetil Taskén, kreftforsker ved Universitetet i Oslo i et intervju med forskning.no.

Du er ikke bedre beskyttet mot å få omgangssyke eller meslinger, selv om du har vært forkjøla mange ganger.

Men noen ganger finnes det andre virus eller bakterier som ligner veldig. I så fall kan du få litt beskyttelse mot dem også.

For eksempel influensaviruset kommer i mange forskjellige versjoner. Hvis du har vært smittet med en type, så har du litt immunitet mot en versjon som ligner.

Vaksine fungerer på samme måte

Immunsystemet vil altså huske sykdommene du har hatt før. En vaksine gir samme effekten.

I stedet for at kroppen får hele det farlige viruset, får vi svake virus eller bakterier, eller små biter av dem.

– Da kan immuncellene lære seg å kjenne igjen et virus eller en bakterie uten at vi risikerer å bli syke, sa Flo.

Ufarlige bakterier kan være bra

Taskén sa at det ikke er noe farlig å ha sykdommer som kroppen takler lett, som de vanlige forkjølelsene om vinteren.

– Men totalt sett er det ikke noen fordel å være mye syk.

Det kan likevel se ut som at det kan være bra å bli utsatt for mange forskjellige bakterier. Men det må være bakterier som er ufarlige for kroppen.

Forskning har vist at barn som vokser opp på gårder nær skog, dyr og natur, har mindre sjanse for å bli allergiske.

– Det ser ut til å være lurt å bli eksponert for mye forskjellig, sa Flo.

Kanskje hjelper dette immunsystemet med å finne den rette innstillingen.

Slik kan immunsystemet angripe farlige inntrengere som influensa-viruset.