Dette området har Euclid nå kartlagt så langt. Om man zoomer inn dukker det opp spennende detaljer.

Se første del av kart over universet fra romteleskopet Euclid

Kartet skal til slutt dekke en tredjedel av himmelen.

Publisert

Vår galakse, Melkeveien, består av så mange som 300 milliarder stjerner. Solen er bare en av disse stjernene.

Utenfor Melkeveien er det andre galakser, millioner på millioner av dem så langt det går an å se.

Romteleskopet Euclid skal se på det store bildet, og lage et kart over verdensrommet med mange av disse galaksene. Det europeiske teleskopet skal se på hvordan universet er bygget opp.

Euclid befinner seg nå bortenfor månens bane og har begynt å sende bildene sine tilbake til jorden.

1 prosent

I november i fjor fikk vi se de første, flotte enkeltbildene fra teleskopet.

Nå viser forskere frem den første delen av kartet over universet som Euclid skal lage.

– Dette fantastiske bildet er det første stykket av et kart som om seks år vil avsløre mer enn en tredjedel av himmelen, sier Valeria Pettorino i Den europeiske romfartsorganisasjon (ESA).

Bildet er sammensatt av observasjoner som ble gjort over to uker i mars og april i år.

Foreløpig dekker de 1 prosent av det som skal bli det ferdige kartet.

Det gule feltet på bildet under viser området Euclid nå har kartlagt.

Det gule feltet viser den delen av himmelen som Euclid har tatt bilder av.

Millioner av galakser

Den første biten inneholder 100 millioner objekter: Stjerner i Melkeveien, og massevis av galakser som ligger lenger unna.

Vi ser også svake, blåaktige skyer. Dette er gass og støv som befinner seg mellom stjernene i vår egen galakse. Euclid sitt kamera kan fange dem opp.

I bildeserien under ser du først hele kartbiten. Deretter bilder fra et mindre område zoomet lenger og lenger inn.

Det siste bildet viser et eksempel på en av de millioner av galaksene som er tatt bilde av, spiralgalaksen ESO 364-G036.

Den ligger 420 millioner lysår unna oss, som betyr at lyset fra den har brukt så mange år på nå fram til oss.

(Bilder: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, CEA Paris-Saclay, image processing by J.-C. Cuillandre, E. Bertin, G. Anselmi)

De ukjente sidene ved universet

I kartet skjuler det seg informasjon fra 16 millioner galakser. Dette kan brukes til å få mer informasjon om to ukjente ting i universet.

Euclid skal hjelpe forskere å få en bedre forståelse av mørk energi, som styrer hvor raskt universet utvider seg.

Det andre er mørk materie. Det er noe usynlig som gjør at galakser og samlinger av galakser ser ut til å være mer massive enn de burde være.

Vanlig materie, som bygger opp alt vi kan se av stjerner og galakser, blir påvirket av tyngdekraften fra mørk materie.

Euclid skal se på veldig mange galakser på en gang og slik avsløre tegn på hvordan den mørke materien fordeler seg i universet.

Det kan oppdages ved å se på mønstre av hvordan den mørke materien påvirker lys og slik fordreier bildet av formen på galakser.

«Euclid vil måle de forvrengte formene til milliarder av galakser over 10 milliarder år med kosmisk historie, og gi et 3D-bilde av fordelingen av mørk materie i universet vårt», forklarer ESA.

Kommer mer senere

Kartbiten som nå vises fram, er en smakebit på det som kommer senere.

Neste del av kartet skal slippes i mars til neste år.

Norske forskere skal være med å jobbe med resultatene, og norsk industri har levert deler til det ene instrumentet om bord, ifølge Store norske leksikon.

– Dette blir en av de største kartleggingene av hvordan materie er fordelt i universet, sa Hans Arnold Winther tidligere til forskning.no

Han skal bruke data fra romteleskopet.