Det kan ligne litt på et bilde av vår egen måne, men det er det ikke. Dette er Ganymedes, den største månen i solsystemet.

Dette er den største månen i solsystemet

På de nye bildene fra romsonden Juno får vi se månens overflate i detalj.

7. juni fløy romsonden Juno forbi kjempemånen Ganymedes. Kort tid etter nådde de første bildene jorda. Det melder NASA.

Det er to tiår siden sist gang et romfartøy har fløyet så nærme Ganymedes. Forskerne benyttet sjansen til å snappe nye bilder.

Ganymedes er den største av Jupiters 79 måner. Den er under halvparten så stor som jorda, men større en planeten Merkur. Ganymedes kunne nesten vært en egen planet, men det er den ikke, siden den snurrer rundt Jupiter.

To nye bilder viser deler av månens overflate i detalj. Kratere, riller og lyse og mørke felter er synlig.

Flere bilder er underveis, blant annet fargebilder.

Nesten hele den ene siden av månen er fanget på dette bildet.

Vil gi ny informasjon

- Dette er det nærmeste en romsonde har kommet denne mammuten av en måne på en generasjon, sier Scott Bolton fra Juno-teamet i en artikkel fra NASA.

- Vi kommer til å bruke tid før vi trekker noen vitenskapelige konklusjoner, men inntil da kan vi beundre dette himmelske vidunderet, sier han.

Forskerne regner med at den nære forbi-flyvningen skal fortelle mer om Ganymedes. De håper å lære mer om månens is-skall og hva månen er laget av. De vil også finnet ut mer magnetfeltet og hva slags stråling som treffer månen.

Ganymedes sin overflate består for det meste av hard is. Men langt under skallet finnes det kanskje vann, mer vann enn det er på jorden, ifølge NASA.

I 2015 fant forskere nemlig tegn på at det finnes et saltvannshav under overflaten.

Bilde fra baksiden

Juno fikk også snappet et bilde av den mørke baksiden av Ganymedes. Dette bildet ble tatt med kameraet som vanligvis brukes til å finne fram.

Bilde fra den mørke siden av Ganymedes.

Juno fortsetter

Juno-romsonden ble sendt opp for snart ti år siden. Junos oppdrag har vært å studere Jupiter. Romsonden kom fram til Jupiter i 2016 og går i bane rundt planeten.

Etter planen skulle Juno avslutte oppdraget sitt i juli. Men NASA bestemte tidligere i år at romsonden skal fortsette å utforske Jupiter og Jupiters måner til september 2025.