Slik kan det se ut når de første menneskene som lander på Mars. Men klarer de å komme seg dit uten å bli skadet av stråling fra sola og verdensrommet?

Kan vi dra til Mars uten å bli alvorlig skadet av stråling?

Ute i verdensrommet blir du bombardert av farlig stråling. Er det mulig for mennesker å dra helt til Mars uten å få alvorlige skader?

Det spørsmålet stilte nylig et team av forskere fra Russland, Kina, Tyskland og USA.

Forskeren Mikhail Dobynde og samarbeidspartnerne hans gjorde tester og beregninger, for å finne ut mer. Svaret de kom fram til er:

Ja, det er mulig.

Men bare hvis astronautene drar på riktig tidspunkt, hvis romskipet har akkurat riktig skjold og hvis turen ikke varer for lenge.

Farlig stråling

Et av de største problemene på romreiser, er altså stråling.

Stjernene og galaksene i verdensrommet og vår egen sol sender ut skurer av ørsmå usynlige partikler, som fyker igjennom solsystemet. Hvis mange slike partikler treffer deg, kan cellene dine bli skadet.

Her nede på jorda er vi godt beskyttet mot partikkel-strålingen. Både jordas magnetfelt og atmosfæren vår stopper mange av partiklene.

Men ute i verdensrommet er det verre. Astronauter som skal reise lenge og langt fra jorda, kan bli truffet av så mye stråling at de blir skadet.

Rare råd

Forskerne bak den nye studien mener likevel at astronautene kan komme seg trygt fram og tilbake til Mars, hvis de bare reiser på riktig måte. Men rådene deres kan med første øyekast virke temmelig underlige:

Dra mens det kommer mest stråling fra sola!

Og ikke bygg romskip med for tykke vegger!

I august 2012 skjedde dette store utbruddet på sola. Da ble det sendt ut ekstra mye stråling.

Mest stråling på solmaksimum

Sola vår sender ikke alltid ut like mye stråling. Den har en syklus på rundt 11 år, hvor aktiviteten på sola går fra maksimum til minimum. På solmaksimum har stjernen vår mange solflekker og sender ut mye stråling.

Dermed skulle man kanskje tro at det var lurest å holde seg på jorda under solmaksimum, og heller reise til Mars på solminimum, når det er minst stråling.

Men slik er det ikke!

Stopper de farligste partiklene

Strålingen fra sola stopper nemlig de farligste partiklene i strålingen fra galaksene. På solmaksimum gir sola mest beskyttelse mot disse skumle partiklene.

Men hva med partiklene fra sola? Dem blir det jo flere av!

Jepp, innrømmer Dobynde og de andre forskerne. Men solpartiklene er av en type som vi lettere kan beskytte oss mot. Ved å bygge romskip med tykke vegger, kan vi beskytte astronautene mot solpartiklene.

Bare ikke for tykke, advarer forskerne.

Akkurat passe tykke

Selv på solmaksimum, vil romskipet bli truffet av partikler fra galaksene. Når slike partikler treffer atomene i veggene på romskipet, lager de en slags eksplosjon av energi.

Ut fra treffpunktet spruter det en skur av andre partikler som fyker innover i romskipet. Jo tykkere veggene er, jo mer slik partikkel-stråling blir det inni romskipet.

Dermed bør vi bygge romskip med vegger som er tykke nok til å stoppe mye av partiklene fra sola, men ikke så tykke at de skaper mye stråling fra strålingen fra galaksene, mener forskerne.

Ikke mer enn fire år!

I tillegg er det veldig viktig å ikke bli for lenge.

Jo lengre tid astronautene befinner seg i rommet, jo mer stråling blir de utsatt for, og jo større risiko er det for at de blir skadet.

Forskerne har beregnet at en tur på rundt to år burde gå fint, hvis astronautene reiser på riktig tidspunkt. Siden det tar rundt ni måneder å reise fra Jorda til Mars, burde det være mulig å komme hjem innen to år.

Det går også an å bli litt lenger, mener forskerne.

Men pass på! Turen bør absolutt ikke vare mer enn fire år skriver de.

Kilder

• Mikhail Dobynde er forsker ved Skolkovo Institute of Science and Technology I Russland.
  • Han og samarbeidspartnerne har skrevet om beregningene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Space Weather.
  • En av de andre forskerne i teamet jobber ved University of California. De har skrivet en pressemelding om studien.
  • Store norske leksikon: Kosmisk stråling