De er kanskje ikke veldig like, robothunden MiRo-E og den ordentlige hunden Tallulah. Men de var like gøyale å henge med, ifølge den nye studien.

Kan roboter erstatte hunder?

Barn syntes det var like gøy å leke med en robothund som en virkelig hund. Det viser en ny studie fra England.

Når barn og unge er syke eller sliter med ting på skolen eller hjemme, trenger de trøst.

Noen ganger hjelper det å få besøk av dyr.

Det å kose og leke med hundene, gjør barn roligere, mindre stressa og gladere.

Noen mener til og med at barn lærer bedre med hunder i klasserommet. Det viser en studie fra 2014, som Norsk Helseinformatikk skriver om her.

Men hva med dem som ikke tåler hunder? Eller er redde for dem?

Da kan robothunder være løsningen.

Robothunder som bjeffer og logrer

En robothund er en liten robot som etterligner det hunder gjør.

Den logrer, bjeffer, leker og koser. Den kan til og med sovne, slik som ordentlige hunder gjør.

Fordelen med robothunder er at de er lettere å vaske, og de blir aldri slitne.

Å være terapihund er nemlig slitsomt

En av forskerne bak studien, Olivia Barber, sier at selv om virkelige hunder gir mye glede på skoler og sykehus, er det ikke sikkert at hundene synes det er like morsomt.

- Besøkene kan være ganske slitsom for hundene, noe som gjør det nødvendig å finne andre alternativer, sier hun.

Som for eksempel robothunden.

Olivia Barber er forsker ved University of Portsmouth i England. Her er hun sammen med roboten MiRo-E og Tallulah.

Testet blant 11- og 12-åringer

For å finne ut av om robothundene var like dyktige lekekamerater som vanlige hunder, måtte forskerne teste dem.

Da fikk de hjelp fra 32 barn mellom 11 og 12 år.

De fikk henge med hundene – både robothundene og de ordentlige hundene.

De lekte og koste, og forskerne observerte dem mens det hele pågikk.

Etterpå måtte barna svare på spørsmål om hvordan de synes det var.

Mer lek med robot

Ifølge forskerne, koste barna like mye med roboten som med hundene. De strøk og klappet på dem.

Men barna brukte mer tid på å leke med robothunden enn med den virkelige hunden.

Da forskerne spurte barna om hva de mente, sa de at de foretrakk den ordentlige hunden framfor robothunden. Så hvis de kunne velge, ville de valgt hunden.

Forskerne kunne likevel se at barna hadde det gøy med robothunden.

Derfor mener de likevel at robothundene kan være en god erstatning til virkelige hunder, slik at de virkelige hundene kan få en pause fra alle skole- og sykehusbesøkene.

Kilde:

En vitenskapelig artikkel i tidsskriftet International Journal of Social Robotics. På engelsk

Artikkelen Bedre læring med hund i klasserommet på NHI.no.

Powered by Labrador CMS