Jupiter er en stor gassplanet i solsystemet vårt. Planeten er kjent for å ha mange måner.

Dette skal romsonden JUICE undersøke på Jupiters måner

Forskere tror det kan være liv på Jupiters måner. Nå har det blitt sendt ut en romsonde som skal undersøke det nærmere.

Jupiter er den største planeten i solsystemet vårt. Rundt 1.300 jordkloder kan få plass inni planeten. Jupiter er en gassplanet, som vil si at den ikke har en fast overflate, men består av mange lag med gass.

Her er det mange sterke stormer. Bilder av Jupiter viser at planeten har en stor rød flekk på seg. Dette er den største stormen, og den har fått navnet «Den store røde flekken».

Fredag 14. april forlot romsonden «JUICE» (Jupiter Icy moons Explorer) jorda og satte kursen mot Jupiter. Reisen vil ta nærmere åtte år. Romsonden ble skutt opp fra Kourou i Fransk Guyana. Målet er blant annet å undersøke om det finnes liv på Jupiters måner.

Skal se etter liv på Jupiters måner

Jorda har bare én måne, men Jupiter kjent for å ha mange.

– Nylig ble det oppdaget 12 nye måner og det totale tallet er nå 92 måner. Dermed har Jupiter slått rekorden som Saturn lenge har hatt med sine 83 måner, sier Pål Brekke, solforsker og fagsjef ved Norsk Romsenter, til ung.forskning.no.

De fire største månene heter Callisto, Europa, Io og Ganymede. Det var den italienske fysikeren og astronomen Galileo Galilei som oppdaget disse i år 1610. De blir derfor kalt for «de galileiske måner», og det er disse månene JUICE skal undersøke.

Hva er en romsonde?

En romsonde er et lite ubemannet romfartøy som blir sendt ut i verdensrommet for å undersøke en planet eller ting som er langt unna Jorda. En romsonde er på størrelse med en familiebil, og den skytes fra Jorda og ut i verdensrommet med rakett eller et romskip. Når en romsonde skal undersøke for eksempel en planet, så kan den enten lande på planeten eller gå i bane rundt den.

Kilde: Store norske leksikon

Månene Europa, Ganymedes og Callisto er is- og steinmåner.

– Det betyr at overflaten er en iskappe som dekker et stort undersjøisk hav. Innerst inne er det en steinkjerne, sier Brekke.

Der det finnes flytende vann, så kan det også finnes liv.

– Månen Europa er dekket av en isskorpe og under isen finnes det et enormt underjordisk hav, som inneholder mer vann enn det finnes på hele jorda. Det er denne månen man har størst tro på at det kan finnes liv på.

– Jupiters ekstreme tyngdekraft kan skape bevegelse inne i steinen i Europas kjerne, som igjen kan sørge for nok varme til å holde et flytende hav i gang. Dette kalles «tidevannsoppvarming». Hvis temperaturen er riktig, kan liv ha oppstått i disse dype lagene, sier Brekke.

Pål Brekke er solforsker og fagsjef ved Norsk Romsenter. Her er han avbildet på romstasjonen i Kourou. I bakgrunn ser vi raketten som JUICE er festet til.

Reisen tar nesten åtte år

Reisen til Jupiter blir lang. Det vil ta nærmere åtte år før JUICE kommer frem.

– Avstanden fra Jorden til Jupiter varierer mellom 580 millioner kilometer og 960 millioner kilometer. Så litt avhengig av hvor Jupiter er når JUICE ble sendt opp, så vil den måtte reise langt.

Brekke sier også at det er en fordel at romsonden forlot jorda fra basen i Kourou, som ligger nær ekvator.

– Raketten som JUICE er festet til får ekstra stor fart herfra siden jorda roterer raskere ved ekvator enn lenger nord eller syd, sier han.

I juli 2031 vil JUICE etter planen være fremme. Her skal romsonden bli i tre år for å undersøke planeten og dens måner. I 2011 skjøt NASA opp romsonden «Juno». Den ankom Jupiter i 2016, og har gått i bane rundt planeten siden. På reisen sin til Jupiter, vil JUICE passere sin amerikanske kollega.

Mye vi fremdeles ikke vet om Jupiter

JUICE skal altså undersøke om det kan være liv på Jupiters måner, men hva skal egentlig til for at det dannes liv?

– Slik vi forstår hvordan liv kan bli til, så sørger disse elementene for dannelse av liv: temperatur, vann og oksygen. Det gjelder for ethvert levende vesen. Det er dermed mest logisk å lete etter vann, som det finnes på månene rundt Jupiter, sier Brekke.

Forskere har tidligere forsøkt å lete etter liv på Venus og Mars, men har så langt ikke lyktes med dette. Nå står Jupiter og dens måner for tur.

Det er også mye annet forskerne fremdeles ikke vet om den store gassplaneten. Brekke sier at vi ikke vet hvordan energi, materiale og bølger dannes og beveger seg gjennom de innerste, mellomste og ytterste lagene i Jupiters atmosfære. Forskerne vet heller ikke hva som gir kjempestormen «Den store røde flekken» farge. Kanskje kan JUICE også gi oss svar på dette når den kommer tilbake fra reisen sin til Jupiter.