NASA bruker dette bildet for å illustrere planeten.

Kjempeplanet er like luftig som en marshmallow

Romforskere har funnet en fluffy planet.

Verdensrommet har mange rare planeter, skriver Gizmodo. Og nå har vi gjen fått et eksempel på det.

Romforskere har nå funnet en planet som ligner litt på Jupiter, men som har samme massetetthet som en marshmallow. Planeten heter TOI-3757 b og er den luftigste planeten som noen gang har blitt funnet i bane rundt en rød dvergstjerne.

Røde dvergstjerner er kjøligere og mindre lyssterke enn sola vår.

Hva er massetetthet?

Massetetthet handler om hvor mye noe veier (massen), i forhold til hvor stort det er. En liten stein kan for eksempel veie mer enn en stor fjær. Da har steinen større massetetthet enn fjæren.

Kilde: Study.com

Enda mer oppblåst enn Jupiter

Denne merkverdige marshmallowplaneten er en gasskjempe – samme type planet som Jupiter i vårt solsystem. Men denne planeten er enda mer oppblåst enn Jupiter.

Den er nemlig litt større enn Jupiter, men veier en fjerdedel av det Jupiter veier. Den er med andre ord litt større, og mye lettere.

Forskere har regnet seg frem til at marshmallowplaneten er 150.000 kilometer bred.

Sprekere enn Jupiter

Jupiter (venstre) sammenliknet med TOI-3757 b.

Ifølge NASA bruker planeten omtrent en halv uke på å ta en runde rundt stjernen sin.

Til sammenlikning bruker jorda vår et år, og Jupiter bruker litt under 12 år.

Laaangt unna

Å besøke marshmallowplaneten går nok ikke med det første. Den er nemlig 580 lysår unna.

Et lysår er en måleenhet for avstander i rommet. Et lysår er så langt lyset rekker å reise på et år.

Lyset har en hastighet på 300.000 kilometer i sekundet. Og et lysår blir derfor litt under 10 billioner kilometer

Skygget for stjernen

NASA fant planeten med teleskop.

De la merke til at stjernen noen ganger ikke lyste så mye som vanlig. Det viste seg å være fordi marshmallowplaneten passerte foran den røde dvergstjernen i rundene rundt den.

Det var altså skyggen av planeten forskerne så først. NASA kaller denne måten å oppdage planeter på for å se etter skygger.

Hva er en atmosfære?

En atmosfære er et lag av gasser som ligger rundt en planet. På jorda fungerer atmosfæren som et beskyttende gassteppe rundt planeten. Uten den ville nettene vært ekstremt kalde, og dagene ekstremt varme. Uten atmosfæren hadde temperaturforskjellene vært så store at det ikke hadde gått an å bo her.

Kilde: Norsk Romsenter

Aktive stjerner

Det er litt rart at en gasskjempe går i bane rundt en rød dvergstjerne.

Røde dvergstjerner er nemlig ganske aktive og kan spy ut varme som er kraftig nok til å fjerne marshmallowplanetens atmosfære, skriver Gizmodo.

– Forskere har lenge trodd at det er vanskelig for store planeter å dannes rundt røde dvergstjerner, sier Shubham Kanodia i en pressemelding.

Kanodia er forskeren bak artikkelen om den nyoppdagede planeten.

Men det at planeten er så nærme en rød dvergstjerne, kan også være en mulig forklaring på hvorfor den er så fluffy.

Hvorfor så fluffy?

Det ser ut til at marshmallowplaneten går i en oval bane rundt stjernen. Altså ikke en helt rundt bane.

Det betyr at den noen ganger er nærmere stjernen sin og noen ganger langt unna. Når den er nærme stjernen, så kan varmen fra stjernen gjøre at atmosfæren på marshmallowplaneten blåses opp.

En annen forklaring kan være at den steinete planetkjernen bruker lengre tid på å ta form, fordi planeten mangler tunge stoffer, ifølge forskerne.

Kilde:

Romforskerne som har funnet planeten har skrevet om det i en studie som er publisert i tidsskriftet The Astronomical Journal.