Hvor miljøvennlig er Beyoncé når hun drar på turné?
Er store verdensturneer et problem for miljøet?
Live-musikk er det mest miljøskadelige innenfor
musikkbransjen.
Og det er kanskje ikke så rart hvis du tenker på hvor mange steder artister drar, all strømmen som brukes, all søpla som blir etterlatt og hvor mange fans som drar til ett sted.
På Beyoncés forrige turné hadde hun sju fly og 70 lastebiler som fraktet sceneutstyr rundt omkring i Storbritannia, ifølge BBC.
Ikke bare er det Beyoncé sin gjeng som drar, men også fansen drar langt for å se stjerna.
Og det er ikke bare Beyoncé som drar på turné – hvor mange store konserter skjer ikke hver dag?
- Men musikkbransjen er ingenting sammenlignet med de ekte forurenserne, som strøm, transport, militæret og lignende, sier forsker Kyle Devine ved Universitetet i Oslo.
Miljøvennlige konserter
Uansett vil musikkbransjen bidra til å skape en mer miljøvennlig verden.
- Musikere og konsertarenaer gjør allerede mye for å være mer miljøvennlige, sier Devine.
Dette gjør de blant annet med økologisk mat og strøm fra fastnettet eller solceller, og de sørger for at publikum enkelt kan bruke kollektivtransport til festivalen.
Se for eksempel på Øyafestivalen i Oslo. På sin hjemmeside skriver de at de har som mål å være en av verdens mest miljøvennlige festivaler.
Øyafestivalen har også hjulpet NORSUS med et forskningsprosjekt om gjenbruksglass.
- Å bruke gjenbruksglass på en festival er kanskje ikke så mye i det store bildet, men hvis alle store musikkarrangementer gjør det, så kan det ha en viktig påvirkning, sier Kari-Anne Lyng til ung.forskning.no. Hun er en av forskerne bak forskningsprosjektet.
Lyng bemerker at dette også kan bidra til å bevisstgjøre publikum.
I forskningsprosjektet fant de blant annet ut at festivaler som ikke har et gjenbrukssystem, kan bli mye bedre for klimaet hvis de innfører et innsamlingssystem for gjenbruk og gjenvinning av plastglass.
Viktig med valg av hotell
Devine forteller at en av de mest miljøvennlige tingene store artister som Beyoncé kan gjøre når de drar på turné, faktisk er å velge riktig hotell.
- Å bruke mindre vann når man vasker håndklær og sengetøy på hoteller, kan være viktigere for miljøet enn gjenbrukbare tallerkener på konsertarenaene, sier Divine.
For store turneer som har flere hundre personer med på laget, kan det være viktig å tenke på valget av et mer miljøvennlig hotell.
- Å velge riktig hotell er kanskje ikke like prangende som Coldplays kinetiske dansegulv. Men hvem sa at å forberede musikkbransjens innvirkning på planeten må være prangende, eller til og med interessant?
Tar toget til konsert
Mens Beyoncé tar privatfly, er det andre artister som gjør en større innsats.
På andre siden har vi Coldplay som har et mål om at deres verdensturné skal være så miljøvennlig som mulig og slippe ut minst mulig CO2.
Dette løser de på flere måter.
Frontmann Chris Martin tar toget til spillejobben hvis det er mulig, skriver BBC.
På en Coldplay-konsert vil du se sykler – og kinetisk dansegulv som lager strøm.
Flere artister har også noe som kalles grønne ridere.
En rider er en liste over ting artisten trenger for en opptreden. De har en teknisk rider, som forteller konsertarenaen hva de trenger av utstyr.
Men de har også en rider der de kan be om mat, drikke og andre ting. Denne kan være grønn ved at de ber om lokal mat, vegansk mat, gjenvinning og at de ikke vil ha engangsplast.
Det er et initiativ som heter The Green Rider, der artister som Stig Brenner og Sigrid har signert for å skape en klimavennlig forandring i musikkbransjen.
Kan inspirere folk også etter konserten
Kan disse små forandringene skape store endringer? Er konfetti laget av papir i stedet for plast og forbud mot engangsplast nok?
- Klima- og miljøutfordringene vi står overfor, krever at alle bransjer tar i et tak for å redusere sin påvirkning, sier rådgiver Emil Dæhlin for CICERO Senter for klimaforskning til ung.forskning.no.
Det er derfor positivt og nødvendig at også musikkbransjen får oversikt over sin påvirkning og gjør tiltak for å redusere den, forteller han videre.
- Musikk engasjerer og når ut til mange. Derfor kan musikkbransjen også være med på å inspirere publikum til å gjøre gode klima- og miljøvalg også når de ikke er på konsert, sier Dæhlin.