En ung jente planter et tre. Hun sitter på huk og ser mot kamera. I bakgrunn kan du se at det er flere folk i ulike aldere som gjør det samme.
Klima og miljø har blitt en del av hverdagen, og det lærer unge på skolen.

Mange unge er flaue over foreldrenes kunnskap om klima

Unge i dag lærer om hvordan klima og miljø er en del av hverdagen. Hva lærte foreldrene deres?

Publisert

Hver fjerde ungdom mellom 15 og 20 blir ofte flau over foreldrenes kunnskap om klima. Det viser en spørreundersøkelse Sentio har gjort for ung.forskning.no. 

Men undersøkelsen, der Sentio ringte og snakket med 500 ungdommer, viser også at nesten 40 prosent svarer at de ikke blir flaue over hva foreldrene kan om klimaet.

Unge i dag har altså ulike meninger om hva foreldrene deres kan, men hva lærer de unge egentlig om klima på skolen i dag? Og hva lærte foreldrene deres?

Sigve Ladstein sier at barn viser vei for voksne på mange områder.

Læreplanen er full av klima

I dag er læreplanen som bestemmer hva du skal lære på skolen full av punkter som handler om klima og miljø.

Unge i dag skal altså ikke bare lære om hvordan klimaet endrer seg og hva slags problemer det kan føre til. De skal også lære mye om hvordan de skal leve bærekraftig og ta vare på naturen.

Slik har det ikke alltid vært.

I 2006 var klima og miljø bare nevnt i læreplanene for naturfag og samfunnsfag.

Derfor er det kanskje ikke så rart at noen unge føler at foreldrene kan for lite om klima.

Om klima i læreplanen:

I den overordnede delen av læreplanen for grunnopplæringen, altså det som gjelder alle fag i grunnskole og videregående opplæring, står det at elevene skal lære om menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold, kritisk tenkning og etisk bevissthet, skaperglede, engasjement og utforskertrang og demokrati og medvirkning. Et av punktene er også respekt for naturen og miljøbevissthet. 

Der står det:

  • Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet.
  • Mennesket er en del av naturen og har ansvar for å forvalte den på en forsvarlig måte. Gjennom opplæringen skal elevene få kunnskap om og utvikle respekt for naturen. De skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring. Elevene skal utvikle bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet, og dermed også våre samfunn. Skolen skal bidra til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet.
  • Barn og unge skal håndtere dagens og morgendagens utfordringer, og vår felles framtid avhenger av at kommende generasjoner tar vare på kloden. Globale klimaendringer, forurensning og tap av biologisk mangfold er blant de største miljøtruslene i verden. Disse utfordringene må løses i fellesskap. Vi behøver kunnskap, etisk bevissthet og teknologisk innovasjon for å finne løsninger og gjøre nødvendige endringer i levesettet vårt for å ta vare på livet på jorda.

(Kilde: udir.no)

Stort ansvar

– Lærerne har en stor oppgave, hvor de skal ruste elevene for sin framtid, forteller Sigve Ladstein som er forsker ved lærerutdanningen på NLA Høgskolen.

Læreplanen for grunnskolen sier i dag at elevene skal lære om respekt for naturen, miljøbevissthet og bærekraftig utvikling. 

Dette gjelder for alle fag.

– Det er viktig med god undervisning. Lærerne må finne ut hvordan de kan få elevene til å tenke over og forstå at det gjelder deres hverdag, sier Ladstein.

Klar for framtiden

De unge skal altså lære hvordan de kan bli klar for en framtid med klimaendringer. 

– For at elever skal bli klimarobuste, så trenger de god kunnskap, og de trenger å oppleve støtte fra voksne. De trenger å føle at de er en del av et fellesskap. For i samarbeid ligger det mye krutt, sier Ladstein.

Han sier at han ikke lenger har særlig tro på at folk kan skremmes til å ta klimaendringer på alvor.

– Vi kan ikke hoppe bukk over alt som er skummelt og farlig, men vi må hjelpe elevene til å forstå og snakke om det på en god måte for at elevene skal mestre hverdagen.

Følge opp hjemme 

– På mange områder så viser barn vei for oss voksne. Det har blitt gjort veldig mye bra arbeid i barnehager og grunnskoler, hvor barn får gode vaner, sier Ladstein.

Men det er ikke nok at unge får gode vaner. De må også se at foreldrene og voksne gjør det samme, ifølge Ladstein.

– Vi voksne må ta de store beslutningene og ta ansvar for våre handlinger. Vi trenger de unge som pusher oss og som utfordrer oss, og de må merke at det virkelig blir tatt grep, sier Ladstein.

De voksne må ta ansvar

– Det er viktig å få fram at det er vi voksne som har skapt disse problemene. Det er ikke en som er 9 eller 13 år. Det er de voksne sitt ansvar, men vi må ruste de unge til å ta del og å finne løsninger.

Det unge lærer på skolen i dag kan være viktig for framtiden, sier Ladstein. 

– En elev kan utrette store ting. Se på Greta Thunberg. Hun har inspirert mange. En elev kan gjøre store ting. Det kan skje, også i Norge.

Powered by Labrador CMS