Skipet som varslet «Titanic» om isfjell, er funnet igjen
I 1912 sank Titanic, og 1.500 mennesker døde. Nå har walisiske forskere funnet lasteskipet som advarte «Titanic» om isfjellet. Dampskipet «Mesaba» sank seks år senere i Irskesjøen.
Det store passasjerskipet «Titanic» var verdens største skip som visstnok ikke kunne synke.
Men på den aller først turen sin på vei fra England til USA gikk det rett på et isfjell i Atlanterhavet og sank.
Dette er en av de største og mest kjente katastrofene til havs i fredstid.
Du har kanskje sett filmen Titanic med Leonardo DiCaprio og Kate Winslet? Den viser omtrent hva som skjedde den dramatiske aprilnatten for over hundre år siden.
Titanic fikk en rekke advarsler om isfjell på veien til New York. Skipet satte derfor kursen lengre sørover enn planlagt. Men Titanic satte ikke ned farten.
Skipet varslet
Lasteskipet SS Mesaba krysset Atlanterhavet samme natt. SS står for dampskip.
Mannskapet sendte en advarsel om isfjell til Titanic. For de visste at Titanic var i farvannet.
Titanic mottok radiomeldingen. Men den nådde aldri videre til broen, hvor skipet styres fra.
Senere den kvelden så utkikksmannen på Titanic plutselig et stort isfjell rett fram og advarte førstestyrmannen på brua. Han beordret at skipet skulle svinge unna til venstre. Men det var for sent.
Titanic traff isfjellet i full fart. Det rev opp baugen på skipet, som sank ganske fort.
21 nordmenn omkom
Nøyaktig hvor mange som omkom, vet ingen sikkert. Men et sted mellom 1.350 og 1.512 personer døde i forliset. De fleste frøs ihjel i den kalde sjøen.
Bare 705 overlevde. De kom seg i livbåter eller hoppet på sjøen og ble plukket opp. Av dem var det 675 kvinner og barn.
Det var også 31 norske statsborgere om bord. Ti av dem overlevde, mens 21 omkom.
Hva skjedde med skipet som varslet?
SS Mesaba fortsatte som lasteskip i over seks år etterpå. I 1918, under første verdenskrig, ble det truffet av en torpedo.
Vraket ligger i Irskesjøen, mellom Storbritannia og Irland.
Men ingen har visst helt sikkert hvor skipet sank.
Nå har forskere ved Bangor University i Wales funnet ut nøyaktig hvor det ligger.
Lydstråler under vann gir veldig nøyaktige bilder
Forskerne brukte en ny type sonar til å finne det. Sonar er en teknikk som bruker lyd under vann til å finne veien, eller finne andre fartøyer.
Og sonaren de brukte, gir ekstra nøyaktige bilder. Den sender ut veldig mange lydstråler i en vifteform.
Den kalles også multistråle-ekkolodd. En slik sonar brukes også til å lage mer detaljerte kart over havbunnen.
Tiden det tar for lydbølgene å komme tilbake fra havbunnen, brukes til å beregne vanndybden.
Hele 273 vrak i området
I Irskesjøen ligger det hele 273 skipsvrak. Til nå har man ikke visst hvilke skip 100 av dem var vrakene etter.
Mesaba er et av vrakene som hittil har vært feil avmerket. Det lå på et annet sted enn de har trodd.
Men nå har de klart å finne ut mer om hvilke skip vrakene stammer fra.
For å finne ut det må de også bruke historiske fortellinger.
Vrakdetaljene er trykket og utgitt i en ny bok, «Ekko fra dypet » . Den er utgitt av professor Innes McCartney ved Bangor University.
Erstatter dykking
Hun sier til CNN at den nye teknikken er et nytt gjennombrudd for arkeologi til havs og for historikere.
Før måtte forskerne dykke ned til vrakene for å identifisere dem med sine egne øyne. Men de rakk bare over noen få hvert år.
Med multistråle ekkolodd kan de undersøke veldig mange vrak på kort tid.