Man finner mye rart på havets dyp. Men en støttann fra en mammut overrasket forskere.

Fant støttann fra mammut 3.000 meter under havet

Nå lurer forskerne på hvordan tanna endte opp der.

Når man undersøker havets dyp, må man forvente det meste. Det gjør vanligvis Steven Haddock og kollegene hans også.

Men så fant de en eldgammel støttann fra en mammut på 3.000 meters dyp. Da var det vanskelig å ikke bli overrsaket.

Det skriver Monterey Bay Aquarium Research Institute i en pressemelding.

Rester fra mammut finner forskere både her og der, men langt nede i havet? Og ikke minst: 30 mil fra kysten i California? Forskerne forsto at de hadde støtt på et mysterium.

Trodde den var fra en elefant

Støttannen var omtrent en meter lang. Først trodde de den var fra en elefant. Men da de kom tilbake på land med fangsten, ble det klart: Niks, dette er fra en vaskeekte mammut.

Den siste mammuten døde antakelig for rundt 4.000 år siden.

Forskerne mener attpåtil at støttannen er blant de aller eldste som er funnet i god behold. Mer enn 100.000 år gammelt tror de støttannen er. Helt sikkert vet de ikke enda.

Men hvordan kan en støttann på omtrent 100.000 år være så godt bevart? Forskerne bak studien tror svaret ligger på havets dyp. Det kalde vannet der nede fungerer som et kjøleskap.

Ulike undersøkelser skal fortelle forskere mer om den gamle støttannen fra en mammut.

Tok havet med seg mammuten?

Svaret på hvordan støttannen havnet der den gjorde, er heller ikke godt å vite, men kanskje gjorde havet jobben selv?

Hvis mammuten døde rett ved sjøen, kan tidevannet eller en flodbølge ha tatt den med seg. Det er noe forskere har sett før – blant annet med dinosaur-skjeletter, skriver det amerikanske nettstedet Gizmodo.

Forskerne håper flere undersøkelser kan fortelle dem mer om støttannen. Både om alder og om hvordan den havnet der.

Ubåten forskerne brukte er fjernstyrt. Den styres fra en vanlig båt. Piloten Ben Erwin brukte VR-briller og manøvrerte så nær støttannen som mulig.

Kan ha kommet fra Alaska

Hvis forskere for eksempel kan finne ut mer om gamle havstrømmer, kan de kanskje finne ut hvor mammuten har kommet fra.

– Vi lurer på om den kan ha kommet hele veien fra Alaska, eller om den har drevet fra kysten i California, sier Haddock til Gizmodo.

Og mens kysten av California er omtrent 30 mil fra funnstedet, er Alaska flere hundre mil unna.

Kanskje får vi svaret når undersøkelsene er ferdige og en vitenskapelig artikkel blir publisert.