Pachycephala schlegelii er en ganske vanlig fugl på Ny-Guinea. Den er også giftig.

Denne fuglen er giftig

Nesen renner og øynene svir, forteller forskerne har som har undersøkt giftige fugler.

Slanger, edderkopper og pilgiftfrosker.

Mange dyr i verden er berømte for giften sin. Men visste du at også fugler kan være giftige?

Joda. Det finnes faktisk flere giftige arter i jungelen på den digre øya Ny-Guinea i Stillehavet. Og nå har forskere funnet to til.

Den ene av dem, Pachycephala schlegelii, ser du på bildet over.

Samme gift som frosker

Både denne og de andre giftige fuglene på Ny-Guinea inneholder et veldig giftig stoff som kalles batrachotoksin.

Stoffet gir voldsomme kramper. Får du i deg nok, kan du dø av det.

Batrachotoksin er faktisk samme type gift som finnes i de dødelige pilgiftfroskene i Sør-Amerika. Men fuglene har mye mindre av dette stoffet, og blir dermed ikke like farlig å være borti.

Nå har forskerne undersøkt seks arter av giftige fugler, for å finne ut mer om dem.

Snørr og tårer

Forskerne fanget fuglene med et digert nett som de satte opp i regnskogen. De forteller at det kunne være ubehagelig å ta i de giftige artene.

Nesten som å skjære løk!

Nesen rant og tårene spratt da en av forskerne studerte fjær fra en av de giftigste fuglene, kalt pitohuier.

Undersøkelser har vist at fuglenes gift nettopp sitter i huden og fjærene. I musklene finnes det derimot nesten ingen gift.

Giftige insekter?

Arten Aleadryas rufinucha inneholdt også gift, fant forskerne ut.

Men hvor får fuglene giften fra?

Ingen vet helt sikkert. Men forskerne har noen mistanker.

De tror ikke at fuglene lager giften selv, men at de får den fra insekter de spiser. Det er slik pilgiftfrosken skaffer sin gift også.

Men hvorfor blir ikke fuglene syke når de spiser giftige insekter?

Giftige fjær

De nye undersøkelsene viser at fuglene har mutasjoner – forandringer i genene – som gjør at de tåler giften.

Stoffene blir så fraktet ut til huden til fuglene. Og når nye fjær vokser ut, blir giften bygd inn i dem.

Et annet mysterium er så klart hvorfor fuglene samler på giften. Kunne de ikke bare ha kvittet seg med den igjennom bæsjen?

Rovdyr og parasitter

Her er forskerne heller ikke sikre.

Vi vet at pilgiftfroskene bruker giften til å skremme bort rovdyr. Det er mulig at fuglene også bruker den slik.

Jegere i regnskogen på Ny-Guinea har i hvert fall fortalt forskerne at de ikke liker å spise slike fugler. Kjøttet brenner i munnen, som chili, forteller de.

Det kan også hende at giftstoffene beskytter fuglene mot parasitter, for eksempel insekter som suger blod.

Men vi må nok studere de giftige fuglene mer, før vi har alle svarene.

• Det er forskeren Kasun H. Bodawatta fra Universitetet i København og kollegaene hans som har studert se giftige fuglene.
  • Forskerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Molecular Ecology.
  • Universitetet i København har også gitt ut en pressemelding om forskningen.
  • Store norske leksikon: Pilgiftfrosker