Det er ikke så lett for rovdyr å se haren i vinterpels mot den hvite snøen.

Noen dyr lever farlig når snøen smelter tidlig

Pelsen er årsaken til det.

Du vet sikkert at noen dyr kler seg i vinterpels. Slik som haren. Det gjør at de blir hvite og nesten usynlige i snøen. Da er det vanskelig for reven å finne dem og spise dem.

Men de siste årene har vintrene vært litt regnfulle og grå. Det er ikke alltid snø på bakken i januar eller februar. Det har også blitt færre dager med snø de siste årene.

Da blir det farligere å være hare. Den lyser nærmest opp i den mørke skogen.

I tillegg har det blitt færre skogsharer i Sverige, ifølge forskeren Tim Hofmeester på Sveriges Lantbruksuniversitet.

Brun og hvit lokkemat

Det fikk svenske og nederlandske forskere til å lure på hvordan dyrene med hvit pels om vinteren klarer seg.

De satte ut brune og hvit lokkemat med falsk pels i skoger og på jorder. Ved siden av satte de opp kameraer som filmet når rovdyr kom for å spise.

De lurte på hvor raskt maten ble oppdaget av rovdyr. Forsøket ble gjort om våren, fra det var snø på bakken til den hadde smeltet helt.

Forskerne så tydelig at lokkematen med brun pels ble raskere oppdaget i snøen. Da snøen hadde smeltet var det den hvite lokkematen som ble først borte.

Ikke alle skifter pels

Derfor frykter forskerne at mange dyr får problemer hvis været blir varmere og vintrene kortere i fremtiden.

For pelsen endrer ikke farge når det begynner eller slutter å snø. Dette skjer når dagene blir kortere om høsten og lengre om våren.

Det finnes noen harer som ikke bytter til vinterpels. De lever ikke like farlig hvis det blir lite snø. De svenske forskerne tror de harene som bytter pels om vinteren, etter hvert kan forsvinne.

Denne haren er i ferd med å miste vinterpelsen.

Fjellreven skifter pels etter temperatur

I november 2022 skrev Norsk institutt for naturforskning en artikkel på forskning.no om fjellreven.

Den ser ut til å skifte pels etter temperaturen, og ikke lyset. Det kan være en fordel når sultne kongeørner lurer.

Biologen Kristine R. Ulvund fortalte i denne artikkelen at haren er utsatt for mer rovdyr fordi den skifter pels for sent. Dette har blitt forsket mye på, sa hun.

Kreative kamuflasjer

Kamuflasje er veldig viktig i dyreriket. Det kan være forskjell på liv og død. Derfor har dyr funnet mange forskjellige måter å kamuflere seg på.

En av de mest kjente er kanskje kameleonen. Den skifter rett og slett farge etter omgivelsene. Og den har mye mer å velge mellom enn harens brune og hvite pels.

En annen variant skrev vi om på ung.forskning.no i 2022. En glassvinge-sommerfugl er delvis gjennomsiktig

Den grønne glassfrosken gjemmer unna det røde blodet sitt. Slik blir den veldig lite synlig når den tar en hvil på grønne planteblader.

Det finnes også dyr med stikk motsatt taktikk. Slik som en knalloransje, bitte liten frosk. Den har sterk farge for at rovdyrene skal tro den er giftig. Den er forresten skikkelig god til å hoppe, men dårlig til å lande. Du kan se video i artikkelen.