Hvis du har sovet for lite eller har mye å tenke på, er det vanskelig å konsentrere seg. (Illustrasjonsbilde: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix)
Hvis du har sovet for lite eller har mye å tenke på, er det vanskelig å konsentrere seg. (Illustrasjonsbilde: fizkes / Shutterstock / NTB scanpix)

Hvorfor er det vanskelig å konsentrere seg?

Forskerne forteller hvorfor – og hvordan du kan få det lettere.

Publisert

Noen ganger er det umulig å konsentrere seg.

Du sitter i klasserommet, og du har engelskprøve. Men hjernen din vil ikke.

Den vil tenke på alt annet. Det hadde vært så deilig å gå ut i sola.

Og kanskje blir du urolig av det. Og redd for at engelskprøven skal gå dårlig.

Hvorfor er det så vanskelig å konsentrere seg noen ganger?

Andre ganger er det jo lett å bare jobbe i vei.

Slitsomt stress

Stress kan ødelegge konsentrasjonen, mener forskerne.

Hvis du er urolig og bekymrer deg for noe, for eksempel. Og hvis du har sovet for lite, kan hjernen bli litt trøtt og rotete også.

Og da går det kanskje dårligere på prøven enn det hadde trengt å gjøre.

– Det er viktig at du klarer å få bort forstyrrende tanker og det som skjer rundt deg, sier Kenneth Hugdahl.

Han er hjerneforsker og professor i biologiskpsykologi på Universitetet i Bergen.

Kenneth Hugdahl (Foto: Paul-Erik Rosenbaum/UiB)
Kenneth Hugdahl (Foto: Paul-Erik Rosenbaum/UiB)

Få fram det du kan

Det holder ikke å bare konsentrere seg. Du må jo forberede deg til prøven også.

Men hvis du er stresset, er det vanskelig å fiske fram alt du kan.

For stress gjør noe med de kjemiske stoffene i hjernen vår.

– Vi får mer av et stress-hormon som heter kortisol. Og det forstyrrer kommunikasjonen til nervecellene i hjernen, sier Hugdahl.

Og kanskje glir tankene dine vekk fra engelskprøven og ut av vinduet.

Kanskje tenker du på bestefar som er syk eller hvordan du skal få penger til vinterskoene du ønsker deg.

Gjør én ting av gangen

– Det viktigste er å være til stede der man er. Når jeg er på forelesning, tenker jeg at dette skal jeg lære nå. Da sitter jeg ikke og dagdrømmer om forskning.

Det sa hjerneforskeren Kaja Nordengen til avisen Dagens Næringsliv.

Da var hun 26 år. Og hun hadde jobbet 14 timer om dagen i åtte år, for å bli lege og ferdig forsker.

Hjernen er stjernen, fra Kagge forlag.
Hjernen er stjernen, fra Kagge forlag.

– Når jeg er på laboratoriet, tenker jeg ikke på at det snart er eksamen, sa Nordengen til Dagens Næringsliv.

Hun har også skrevet boka Hjernen er stjernen.

Legg vekk tanker som forstyrrer

Klarer du å legge vekk tankene om friminutt eller forelskelse en stund?

Da har du kanskje lært deg et viktig triks før neste prøve.

Men det er lettere sagt enn gjort!

Spesielt hvis du er en grublende type som pleier å la tankene vandre.

– Når vi sier at vi er ukonsentrerte, er det nok heller sånn at vi bruker oppmerksomheten på grubling eller på noe som skal skje.

Det sier Per Einar Binder. Han er professor i psykologi på Universitetet i Bergen.

Han forsker på noe som heter mindfulness. Det er en slags meditasjon, som kan hjelpe mot stress og tanker som plager og forstyrrer oss.

I videoen forteller han om det:

Hvordan kan du hjelpe hjernen?

Mange er mye på mobilen og på sosiale medier.

Det er så fristende å se på video etter video, og bilde etter bilde.

Da jobber hjernen helt annerledes enn på en skoleprøve. Derfor er det lurt å legge bort mobilen når du gjør lekser også.

For hjernen klarer egentlig ikke å gjøre så mange ting samtidig.

– Oppmerksomheten svitsjer fort mellom oppgaver. Hvis jeg sitter og skriver på en artikkel og sjekker facebook og mail, så flytter jeg hele tiden oppmerksomheten min fra den ene tingen til den andre, sier Per Einar Binder.

Og skal du konsentrere deg lenge: Ta pauser, sier han.

Å røre på kroppen er også lurt, mener Binder. For da strømmer blodet ekstra godt.

Og da føler du kanskje at tåken i hjernen forsvinner også.

Dette er en UNG-versjon av forskning.no-artikkelen fra 2017: Du er ikke dum, bare ufokusert