Saturn er nå den planeten i solsystemet vårt med flest måner. (Bilde: NASA / JPL / Space Science Institute)

20 nye måner er funnet i bane rundt Saturn

De nye månene er bittesmå og går baklengs rundt planeten sin.

Saturn har dermed blitt den planeten i solsystemet vårt som har flest måner. Saturn har nå 82 måner rundt seg, mens Jupiter har 79 måner.

Astronomer fant månene da de gikk gjennom gamle bilder på nytt. Astronomer er forskere som undersøker stjerner, planeter og annet i verdensrommet.

Bildene var tatt med et teleskop på Hawaii. Astronomene brukte et dataprogram til å undersøke bildene, for å fange opp detaljer som menneskeøyet ikke kan se.

Det var da de 20 månene ble avslørt.

Bittesmå måner

- Det var spennende å finne dem, sier astronom Scott Sheppard til avisa The Guardian. Han har vært med på å finne nye måner før, rundt andre planeter.

De nye månene rundt Saturn er svært beskjedne av størrelse. De er ikke mer enn 5 kilometer i diameter, det vil si på tvers.

Til sammenligning er jordas måne 3474 kilometer på tvers.

De nye månene er også knøttsmå sammenlignet med den største månen til Saturn. Den heter Titan og har en diameter på over 5000 kilometer. Det gjør den større enn planeten Merkur.

Titan har atmosfære, fjell og daler, samt regn og innsjøer av gassen metan.

Rundt Saturn finner vi også månen Enceladus. Den har vært interessant for forskerne når de har søkt etter liv på andre planeter. Enceladus har varme i kjernen og sannsynligvis et hav under isen som dekker den.

Oppkalt etter jotner fra norrøn mytologi

De nye månene er trolig biter av større måner som ble ødelagt en gang.

17 av dem går rundt planeten baklengs. De sirkulerer motsatt vei av Saturns rotasjon.

De hører til en gruppe måner som har fått navn etter figurer fra norrøn mytologi, spesielt jotner.

Jotner var kjemper som holdt til i Jotunheim.

Det finnes allerede mange måner rundt Saturn med norrøne navn, slik som Ymir, Fornjot, Surtur og Fenrir.

Her kan du se noen av Saturn-månene som er funnet tidligere:

Dette er Lapetus, som er en av Saturns mange måner. Den består av mest is og litt stein og har en helt lys og en helt mørk halvkule. De mange kratrene tyder på at månen har fått hard medfart gjennom tidene. (Bilde: NASA/JPL/Space Science Institute)
Ismånen Enceladus har fontener med vann som spruter opp fra overflaten. Forskere tror den har et indre hav med flytende vann. (Bilde: NASA/ JPL)
Dette er månen Dione. Mye tyder på at Dione har flytende saltvann på innsiden i likhet med Enceladus. (Bilde: NASA / Jet Propulsion Laboratory / Space Science Institute)