Når maur blir smittet med en smittsom sykdom, forandrer de på samfunnet sitt. Akkurat som vi mennesker.

Det er ikke bare mennesker som beskytter seg mot smittsomme sykdommer

Når en maurtue får farlig smitte, gjør mauren som oss. De deler seg opp i små grupper og har mindre kontakt med hverandre.

Koronaviruset har snudd opp-ned på hvordan vi lever livene våre.

For at vi skal beskytte oss selv og andre mot å bli syke av viruset, må vi gjøre mange ting annerledes enn vi pleier.

Vi skal ikke være samme med mange om gangen. Og vi må være veldig forsiktig med å besøke de gamle i familien.

Nå har forskere funnet ut at også maur forandrer på hvordan de lever når de får farlig smitte.

Sosiale insekter

Maur har mye til felles med oss mennesker. De er sosiale insekter og lever i et samfunn som er nøye ordnet. Alle maur har en arbeidsoppgave. En maurtue kan på mange måter ligne litt på en fabrikk.

Forskere fra Østerrike og Sveits har studert tusenvis av maur som kalles Lasius niger på latin. I Norge kaller dem svart jordmaur.

Og når mauren får en farlig smitte inn i maurtua, da gjør den det samme som helsemyndighetene og Erna Solberg sier at vi skal gjøre. De deler seg inn i grupper og holder avstand. Dermed beskytter de andre fra å bli smittet.

Strekkoder på ryggen

Det er ikke så lett å ta en titt inn i en maurtue, derfor har forskerne holdt maurene inne bokser med glasslokk for å kunne se dem.

Maurene fikk bitte små klistrelapper med strekkoder på ryggene sine, sånn at forskere kunne skille de ulike maurene fra hverandre. Så har de brukt et spesielt kamera for å se hvordan maurene beveger seg rundt.

Maur har forskjellige arbeidsoppgaver. Yngre maur holder seg inne og passer på den viktigste mauren i hele kolonien, nemlig dronningen.

Dronningen er superviktig for maurenes liv. Hun legger mange millioner egg i løpet av livet. Disse blir til nye maur.

I tillegg til å passe på dronningen er de unge maurene barnepassere for «babyene» hennes, larvene.

De eldre maurene er mye ute og samler mat til hele samfunnet.

Smittet maurene med sykdom

Forskerne smittet først halvparten av maurene med en muggsopp som gjorde dem syke. Så fulgte de nøye med på hvordan maurene reagerte når sykdommen begynte å spre seg.

Det viste seg at når noen begynte å bli syke, satte maurene i gang med å beskytte de mest verdifulle insektene: Dronninga og de unge barnepleierne.

De syke maurene holdt seg i større grad utenfor for å hindre å smitte dem.

Maurene er ikke så opptatt av å beskytte de svakeste. De beskytter dem som er viktigst for samfunnet deres. På denne måten unngår de at alle dør.

Social network plasticity decreases disease transmission in a eusocial insectFact: Click to add text, forskningsartikkel i Science, november 2018

Så klarar myror farliga smittor, artikkel i Forskning & Framsteg, november 2018.