Forskerne som har laget denne lille, svømmende roboten kaller den en sommerfuglrobot på grunn av hvordan den svømmer.

Forskere har laget en skikkelig rask svømme-robot

En myk del gjør at den kan bevege de store vingene sine.

Egentlig har ikke forskerne kalt den sommerfuglrobot fordi den ligner på en sommerfugl.

Men når den tar svømmetakene sine, gjør den det litt på samme måte som når et menneske svømmer med såkalt butterfly-teknikk.

Ganske trege

– Hittil har ikke myke svømmeroboter klart å svømme fortere enn en kroppslengde per sekund, forklarer Jie Yin, som er forsker ved North Carolina State University i USA. Han er en av forskerne som har jobbet med å lage denne roboten.

Svømmerobotene blir utklasset av fisk og sjødyr av kjøtt og blod. De svømmer mye fortere.

Forskerne forsøkte å bruke kreativiteten for å lage en robot som svømmer raskere.

Nå har de fått klar et sett med prototyper – det vil si test-roboter for å se hvor godt de fungerer.

Tenk på en hårspenne ...

De lagde to forskjellige typer. Den ene var bygget for fart. Den andre skulle kunne svinge skarpt til høyre og venstre.

Den raske roboten kan svømme nærmere fire ganger sin egen lengde per sekund.

Trikset er to vinger som fungerer litt som hårspenner. Det gir kanskje ikke så mye mening, men se for deg at du vrenger en hårspenne som på bildet. Den vrenger seg ikke selv, før du har bøyd den til et visst punkt. Da gir den etter.

Og når den gir etter, spretter den mot andre siden av seg selv med ganske mye kraft til å være en liten, tynn metalldings.

Man skulle ikke tro at en hårspenne og en robot hadde noe særlig til felles.

Lufttrykk får vingene til å bevege seg

Vingene til sommerfuglroboten er koblet til en myk del. Denne delen har et hulrom, og ved hjelp av lufttrykk fra en liten pumpe kan denne delen fylles med og tømmes for luft. Når det skjer, beveger vingene mellom to ulike posisjoner.

Forskeren forklarer at ved å ikke ha en vanlig motor, så kutter de ut mye unødvendig vekt.

Roboten som er god til å ta svinger er bygget på samme prinsipp. Men denne har to hulrom som kan fylles med og tømmes for luft. Om bare det ene hulrommet fylles, vil kun vingen som er koblet til denne bevege seg. Det gjør at roboten snur.

I begynnelsen av videoen under kan du se hvordan roboten svømmer.

Spennende utvikling med myke roboter

Selv om sommerfuglroboten er raskere enn andre svømmeroboter som er laget hittil, må den også se seg slått av mange fisk.

For eksempel seilfisken, som kan svømme opptil 110 kilometer i timen – like fort som det er lov å kjøre på de aller beste veiene i Norge.

Roboter med myke deler blir stadig mer imponerende. I oktober skrev vi om en robot med tentakler som var laget for å gripe tak i ting.

Også her var hemmeligheten lufttrykk. Her kunne lufttrykket i tentaklene justeres, og slik ble tentaklene bevegelige.