Dette fikk ikke elevene til å jobbe best.

Hva får elevene til å jobbe best: Kjeft eller ros?

Forskere har prøvd å finne ut hvordan læreren bør oppføre seg, for å få elevene til å gjøre en god innsats i timene.

Publisert

Man skulle kanskje tro at kjefting var smart. For eksempel for å få elevene til å sitte stille ved pulten sin og ikke skravle med sidemannen. Kanskje frykten for mer kjeft gjør at elevene skjerper seg og jobber mer?

Nylig gjorde forskeren Paul Caldarella og kollegaene hans en undersøkelse. De tok for seg observasjoner som var gjort i 150 ulike klasser på 19 amerikanske barneskoler.

I observasjonene stod det hvor mange ganger lærerne hadde gitt ros til elevene, og hvor mange ganger de hadde skjennet. Det stod også hvor godt elevene hadde jobbet med oppgavene sine.

Jobbet best med mest ros

Resultatene viste at kjefting kanskje ikke er så smart likevel.

Elevene gjorde det nemlig best når læreren roste mye og kjeftet lite. Jo mer ros barna hadde fått i forhold til kjeften, jo bedre jobbet de med oppgavene sine.

Dette var egentlig ikke så veldig overraskende.

Det finnes nemlig andre undersøkelser som viser at mye kjefting og trusler ikke får elevene til å oppføre seg bedre. Og at mye ros gjør at elevene trives og får bedre resultater på prøvene.

Litt skjenn er kanskje bra?

Men målet er ikke nødvendigvis null kjeft, skriver Caldarella.

Det finnes nemlig også studier som har vist at elevene var dårligere til å konsentrere seg hvis de aldri fikk skjenn av læreren.

Dessuten er det ikke sikkert at all ros virker like bra.

Ikke si: «Du er smart»

Den svenske forskeren Alva Appelgren fant for eksempel ut at ros som sier noe om deg som person, ikke alltid får deg til å jobbe bedre.

Læreren din kan for eksempel si: Du er smart!

Men hva om du ikke gjør det like bra på neste oppgave? Betyr det at du er dum? Slik ros om deg som person kan føre til at du ikke tør å gå løs på neste oppgave.

Da er det bedre å si: Nå jobbet du godt!

Ikke lurt å overdrive

Den norske forskeren Terje Manger har gått igjennom forskningen som finnes om ros.

Han mener det ikke er noen vits i å gi overdreven ros.

Elevene er nemlig ikke så teite.

Du vet for eksempel at du sliter skikkelig med et fag. Men så kommer læreren og sier: Du klarer det! Du er en vinner!

I stedet for å føle deg bedre, tenker du kanskje at det ikke går an å stole på læreren.

Manger mener det er best når læreren din både ønsker og forventer at du skal lære, samtidig som han eller hun bryr seg om deg og ser når du trenger hjelp.

Kilder:

Powered by Labrador CMS