Saturn er kjent for ringene sine. Men visste du at også Neptun har noen? Her er de fotografert av romteleskopet James Webb.

Utrolig skarpt bilde av Neptuns ringer

Dette har ingen sett på over 30 år.

James Webb Space Telescope er det største og skarpeste romteleskopet som noensinne er bygd.

Det ble skutt ut i verdensrommet i 2021. Og nå har det endelig begynt å sende oss utrolige bilder tilbake.

Denne gangen har det fotografert den ytterste planeten i solsystemet, nemlig Neptun.

De nye bildene viser ikke bare den fjerne blå planeten. Det er også mulig å se de svake ringene Neptun har rundt magen.

De har ingen sett siden 1989, da romsonden Voyager 2 suste forbi planeten og knipset bilder.

Neptun

• Neptun er den ytterste planeten i solsystemet. Den ligger 30 ganger lengre fra sola enn jorda gjør. Den bruker 165 år på en runde i banen sin rundt sola. Et Neptun-år er altså 165 jord-år!
  • Du får plass til rundt 57 jord-planeter inni Neptun, men den ligger så langt ute at den er umulig å se med bare øynene.
  • Sett fra Neptun er sola så liten at det er tussmørkt selv midt på dagen. Planeten ligger litt på skrå i banen rundt sola, akkurat som jorda. Det betyr at Neptun har årstider, slik som her.
  • Neptun er en gassplanet, slik som Jupiter, Saturn og Uranus. Men overflata er iskald: -130 grader! Derfor kalles Neptun en iskjempe.

Skyer og måner

De lyse flekkene på overflata til planeten er digre skyer av is lagd av stoffet metan.

Det er nettopp metanet i atmosfæren som gir Neptun den blå fargen.

Forskerne synes det er spesielt spennende at det ser ut til å ligge en diger kladd av skyer over Neptuns nordpol. Selve nordpolen ligger akkurat ute av syne, på toppen av planeten.

Bildet viser også flere av Neptuns 14 måner. Noen av dem suser rundt inne i ringene, mens andre ligger lengre ut.

Man skulle kanskje tro at den lysende flekken oppe til venstre er en stjerne. Men det er månen Triton!

Raringen Triton

Flekken som lyser som gal oppe til venstre, er månen Triton. Den er en skikkelig raring.

Overflaten er dekt av frossent nitrogen, som reflekterer veldig mye lys. Så mye at Triton skinner langt sterkere enn Neptun.

Triton går også feil vei i banen sin, altså i motsatt retning av alle de andre månene.

Forskerne mistenker at den egentlig er en klump av is og stein som kommer fra Kuiperbeltet, et område utenfor planetene.

Kanskje Triton bare var på vei forbi, men så ble fanget inn av Neptuns tyngdekraft?

Den europeiske romorganisasjonen ESA har lagt ut en pressemelding om det nye bildet.

Store norske leksikon: Neptun