Slik ser en kunstner for seg dvergplaneten Quaoar og ringene dens. Til venstre ser du Quaoars måne Weywot. Til høyre, langt, langt unna, lyser sola.

Denne miniplaneten med ring finnes i vårt eget solsystem

Forskere har oppdaget ringer rundt dvergplaneten Quaoar. De oppfører seg slett ikke slik ringer skal.

Saturn har dem. Uranus har dem. Til og med Neptun har noen.

Ringer!

Forskere har lenge visst at flere av de store planetene i solsystemet har ringer av støv og is rundt seg. Men nå har de oppdaget helt nye ringer i solsystemet vårt.

De dukket opp rundt dvergplaneten Quaoar.

Utenfor Neptun

Quaoar er omtrent halvparten så stor som Pluto. Den suser rundt i bane utenfor den ytterste planeten, Neptun.

Dette er så langt ute det er umulig å se små ringer, selv med de aller skarpeste teleskopene. Likevel har et team av forskere altså oppdaget noen.

Ved hjelp av stjernelys.

Blipp – bliiiiiiiiiiip – blipp

Når Quaoar suser forbi teleskopene, vil planeten skygge for lyset fra stjernene bak. Forskerne kan altså måle at stjernelyset blir dempet i noen sekunder.

Men da de studerte Quaoar, la de merke til noe rart.

Da dvergplaneten suste forbi, så de ikke bare én dump av dempet stjernelyset. De så også to små. En foran og en bak planeten. Det var Quaoars ringer som lagde skygge.

Men det er noe som ikke stemmer med disse ringene.

Burde vært en måne

Quaoars ringer ligger mye lengre fra planeten enn noen andre ringer vi vet om. Så langt ute at de ikke burde finnes.

Det pleier nemlig å skje noe med støv og is som suser rundt ganske langt fra en planet. De små klumpene krasjer inn i hverandre og blir til større klumper.

Etter en stund samler det meste av stoffet seg i en diger klump – en måne.

For langt ute

Når ringer med støv ligger nær planeten skjer ikke dette. Tyngdekraften fra planeten river og rusker i stoffet slik at det ikke får festet seg i klumper.

Men Quaoars ringer ligger altså for langt ute til at dette vil skje. Så hvorfor har de ikke blitt til en måne?

Foreløpig er svaret: Vi aner ikke !

Tegningen viser hvor Quaoar går i bane, utenfor den ytterste planeten, Neptun. Steinplanetene Merkur, Venus, jorda og Mars ligger helt innerst mot sola, og synes ikke på tegningen.

• Forskningen er gjort av forskeren Bruno Morgado fra University of Rio de Janeiro i Brazil og en hel gjeng med andre forskere fra mange forskjellige land.
  • Forskerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.
  • University of Sheffield i Storbritannia har lagt ut en pressemelding om funnet.
  • Forskeren Matthew M. Hedman fra University of Idaho i USA har skrevet om funnet i en kommentar i det vitenskapelige tidsskriftet Nature.