Halvparten av norske 10-11-åringer bruker TikTok hver uke.

- Unge bør få korona-informasjon på TikTok og sosiale medier

Barn og ungdom følger ikke så godt med på nyheter, men er på sosiale medier. Der kan de få informasjon om korona-viruset, mener forskere.

Vet barn og unge nok om korona-viruset? Vet de hvordan de kan bli smittet? Kjenner de til regler for håndvask og avstand?

Amerikanske forskere ville finne ut om TikTok kan fungere for å spre informasjon om korona.

De så på 117 videoer merket #Coronavirus.

100 av videoene var lastet opp av vanlige brukere, mens 17 videoer var helseinformasjon fra Verdens helseorganisasjon.

Til sammen har videoene hatt over én milliard visninger over hele verden.

TikTok

På TikTok deler brukerne korte videosnutter. Ifølge TikTok har de 800 millioner daglige brukere på verdensbasis.

Handler om angst og følelser

Videoene var hashtagget med korona. Men veldig få av dem handlet om hvordan viruset sprer seg, om hvordan vi kan unngå smitte eller hvordan vi merker at vi har blitt syke.

Videoene handlet heller ikke om dødstall, bruk av ansiktsmaske eller advarsler mot å reise.

Det som de aller fleste videoene handlet om, var angst og hvordan du kan takle karantene.

Det viser at tenåringer har mange utfordringer når samfunnet blir stengt ned, både med følelser og sosialt, mener forskerne.

Myndighetene på sosiale medier

De mener at TikTok byr på flere muligheter når det gjelder å nå ut med helseinformasjon i pandemien.

Hva skjer i Norge? Kan norske myndigheter bruke sosiale medier til å nå ut med korona-informasjon?

Vi har spurt Marika Lüders. Hun er professor i medier på Universitetet i Oslo, og hun forsker på hvordan barn og unge bruker mediene.

– Folkehelseinstituttet har en egen Instagram-kanal for unge, som heter Folkehelse_ung, og de er også på Twitter og Facebook, sier Lüders.

Følger ikke med på nyhetene hver dag

Det er stor forskjell på unge og voksne om de leser eller ser nyheter. De unge følger ikke med på nyhetene hver dag.

Men nyheter dukker opp i sosiale medier. Det gjør at unge og de som ikke bryr seg så mye om nyhetene også får dem med seg, ifølge Lüders.

Derfor kan helsemyndighetene treffe folk i sosiale medier, også de som ikke er interessert i offentlig informasjon.

Vi snakker om korona

Marika Lüders minner om at det er flere måter å få med seg korona-informasjon enn gjennom medier og sosiale medier

– Folk snakker også sammen – og særlig om koronasituasjonen. Det gjelder nok også de yngre, sier hun.

Stort sett har de fleste fått med seg smittevernreglene allerede, tror Lüders:

- Grovt sett vet alle fra barnehagealder til beboere på aldershjem at de skal vaske hendene, ha hostehygiene og unngå store forsamlinger.

Vi må ikke glemme oss bort

Men Lüders mener at helsemyndighetene har en stor utfordring i å holde bevisstheten om smittevern oppe, slik at vi ikke glemmer det igjen.

Da kan myndighetene bruke sosiale medier til å minne om hvordan vi bør oppføre oss, og hvorfor. Når unge mennesker er på Instagram, bør også offentlige myndigheter være der, mener forskeren.

Hun tror TikTok kan brukes til helseinformasjon i Norge.

– TikTok har hatt en voldsom vekst i antall brukere, og særlig unge brukere.

Nå bruker halvparten av 10-11-åringer TikTok hver uke. Det er ikke bare barn som bruker TikTok. Etter hvert er det også mange eldre ungdommer og voksne.

Kilder:

Artikkelen: Unge bør få mer korona-informasjon på sosiale medier, mener forskere, publisert på forskning.no

Kantars Mediebarnundersøkelse

Basch, C. H., Hillyer, G. C., & Jaime, C. (2020). COVID-19 on TikTok: harnessing an emerging social media platform to convey important public health messages. International Journal of Adolescent Medicine and Health.

Powered by Labrador CMS