Frankrike gjør «ultra fast fashion» forbudt

Frankrike gjør det ulovlig for influensere å reklamere for såkalt ultra fast fashion. 

Det kinesiske merket SHEIN har hatt flere pop-up butikker, her på et kjøpesenter i Singapore.
Publisert

Frankrike vil gjøre noe med utslippene som kommer fra klesindustrien. 

Derfor innfører de en lov mot det som kalles ultra fast fashion

Det er nesten det samme som fast fashion, men ultra fast fashion produseres enda fortere. 

Frankrike vil gjøre det ulovlig for influensere å reklamere for slike klær, og merker som lager disse, må betale mer for å selge i Frankrike. 

Hva er ultra fast fashion? 

Anna Schytte Sigaard forsker på bærekraftig kles- og tekstilforbruk.

– Forskjellen på ultra fast fashion og fast fashion er ikke helt tydelig, men handler i hovedsak om hvor raskt klærne produseres og hvor ofte kolleksjoner og utvalg endres, forteller Anna Schytte Sigaard som forsker på klesforbruk ved SIFO. 

Det franske senatet lagde loven slik at den skulle ramme merker som Shein og Temu, men ikke europeiske merker som H&M og Zara, skriver den franske nettavisen France 24.

– Etter min mening trenger ikke loven å begrense seg til kun ultra fast fashion. Det blir litt som om fast fashion-merkene plutselig har fått en form for fripass, bare fordi det nå finnes noe som er enda verre for miljøet og enda billigere, sier Sigaard.

I en mail til ung.forskning.no forteller kommunikasjonsrådgiver Robin Kiely i SHEIN at de ikke ser på seg selv som fast fashion. De mener at de produserer på etterspørsel. 

De håper på en mulighet til å vise hvordan de kan bidra til inkluderende og bærekraftig mote i Frankrike. 

Vi blir påvirket av reklame

Sarah Lisa Arnesen forsker på bærekraftig forbruk og markedsføring.

Motemerkene er flinke til å reklamere, og det kan dukke opp tilbud på nesten alle plattformer. 

– Jeg tror det kommer til å få veldig mye større praktiske konsekvenser, både med det at du ikke får opp alle disse fristelsene når du googler og ikke blir bombardert av influensere på TikTok, forteller Sarah Lisa Arnesen som forsker på bærekraftig forbruk ved UiT Norges arktiske universitet. 

Det er ikke kun reklame som påvirker oss, men også venner og folk vi ser opp til som influensere. 

– Vi blir veldig påvirket av det vi ser. Av influensere, venner og reklamebransjen selv. Reklamen vi ser i dag, er veldig styrt av influensere, sier Arnesen. 

Det er veldig vanlig at influensere får store mengder klær fra klesmerkene og viser dem fram i videoer, som heter «haul» på engelsk. 

Noen må ta ansvar

Loven sier at klesmerker må fortelle om hvordan klærne er laget. 

Sigaard mener at informasjon ikke er nok for at vi skal handle mindre. 

– Derfor er tiltak som forbud mot reklame og pålagte miljøavgifter viktige. Det skal ikke bare være forbrukernes ansvar å sørge for at klesindustrien blir bærekraftig. Dette må i større grad være et ansvar for politikerne og industrien.

Det er ikke all informasjonen vi har fått tidligere som har vært sann. 

– At falsk informasjon eller at selskap holder tilbake informasjon, kan få negative konsekvenser, er viktig, sier Arnesen.

En merkelapp som det står resirkulert på.
Slik kan en lapp se ut som gir informasjon om at klærne er laget av resirkulert materiale.

Et steg i riktig retning

Frankrike er et land med lang og rik motehistorie. 

Med kjente luksusmerker som Chanel og Louis Vuitton. 

– Mote handler om identitet, tilhørighet og kommunikasjon med andre. Det handler også om kultur, holdninger og verdier. Det at Frankrike fronter et slikt forslag, er viktig. Frankrike har vært, og er, en viktig påvirker i motebransjen, forteller Arnesen. 

Selv om forbudet ikke gjelder fast fashion, tror Arnesen at det også kan påvirke arbeidet mot fast fashion

Powered by Labrador CMS