Julekalender luke 22:
Nitrogen – et kult og livsnødvendig grunnstoff

I denne episoden leker Ingunn W. Jolma og Mari Mæland Nilsen seg med flytende nitrogen.

Her kan du se videoen på YouTube.

Hele julekalenderen finner du her.

Du trenger:

- Flytende nitrogen (N2)

- En tom brusflaske

- En isoporeske

- Ballonger

- En blomst

- En pølseklype eller lignende

- Kokende vann

- Beskyttelseshansker og beskyttelsesbriller

Hva skjer:

Ta på beskyttelseshansker og briller før du heller litt flytende nitrogen ned i en tom brusflaske. Her lønner det seg å bruke en trakt + få hjelp av en voksen.

Fest en ballong med litt teip på toppen. La flasken stå stødig på bordet og observer hva som skjer.

Hell deretter litt flytende nitrogen i en tom isoporboks og ta en blomst, en sprettball eller et annet objekt forsiktig ned i det flytende nitrogenet.

Bruk en håv/sil/klype til å fiske opp igjen objektet etter omlag ett minutt.

Se hva som har skjedd med objektet ved å slå det i gulvet eller i bordet.

Blås deretter opp en ballong og hold den forsiktig ned i det flytende nitrogenet ved hjelp av en klype.

Se hva som skjer med ballongen.

Bruk klypen til å ta ballongen opp av esken. Hold ballongen opp i luften og se hva som skjer med den da.

Hell tilslutt litt kokende vann over i isoporboksen med flytende nitrogen og observer hva som skjer.

Visste du at:

- Nitrogen er grunnstoff nummer 7 i periodesystemet? Atomsymbolet er N.

- Nitrogenmolekylet har kjemisk formel N2 og i luft utgjør nitrogen ca 78 prosent av volumet?

- Nitrogen er et livsnødvendig grunnstoff som inngår i mange viktige stoffer som får kroppen vår til å fungere, som for eksempel proteiner og DNA?

- Et voksent menneske inneholder nærmere 2 kg nitrogen?

- Dyr får nitrogen i seg gjennom å spise planter eller andre dyr, mens planter får nitrogen tilført fra jorda?

- Nitrogen har et kokepunkt på -196 °C? Det vil si at hvis nitrogen kjøles ned til under -196 °C blir nitrogenet flytende, men ved temperaturer over -196 °C er nitrogenet i gassform. Derfor kommer det mye røyk når vi heller det flytende nitrogenet over i romtemperatur.

Dette er nitrogenmolekyler som går over fra flytende form til gassform på grunn av temperaturen i rommet. Flytende nitrogen må derfor behandles med forsiktighet for å unngå frostskader.

- Nitrogen tidligere ble kalt kvelstoff fordi nitrogenet ble oppdaget da vitenskapsmenn eksperimenterte med å fjerne oksygen fra luften? Men det er fraværet av oksygen, og ikke nitrogengassen, som kveler dyr og mennesker.

Om julekalenderen:

Julekalenderen er laget av Universitetet i Stavanger. På universiteter, høgskoler og andre steder de driver med forskning jobber kommunikasjonsfolk med å gjøre forskningen kjent. Det skjer gjennom tips til aviser og tv, bidrag på sosiale medier eller gjennom å lage artikler som denne.