Daniel Vethe forsker på hva lys gjør med hjernen og søvnen vår.
Daniel Vethe forsker på hva lys gjør med hjernen og søvnen vår.

Oransje lys kan gi oss bedre søvn

Mange barn og unge synes det er vanskelig å sovne når de legger seg om kvelden. Forskere prøver nå ut et enkelt triks som de håper vil hjelpe oss å sove bedre.

Publisert

Kunstig lys, det som er i lamper, er fantastisk.

Det gir oss en mulighet for å gjøre ting inne om kvelden selv om det er helt mørkt ute.

Men kunstig belysning har også noen ulemper, sier forsker Daniel Vethe. Han forsker på hva lys betyr for søvn.

Den indre klokka vår blir påvirket av lys

I millioner av år har menneskekroppene tilpasset seg et skifte mellom natt og dag, lys og mørke.

Dette skiftet har gitt oss en indre klokke som hjelper oss med å sove når det er mørkt og være våkne når det er lyst.

Men nå kan den indre klokka vår bli forstyrret, sa Vethe på et foredrag under Forskningsdagene nylig.

Årsaken er at vi omgir oss med lys helt til vi legger oss om kvelden. Mange av oss ser også på PCer, mobiler og TV-skjermer like før vi skal sovne.

Det skjer noe på teltturer

Forskere har sett på hva som skjer med oss moderne mennesker om vi lever som forfedrene våre.

Hva skjer om vi ikke har kunstige lys om kvelden, for eksempel når vi drar på telttur eller til en hytte uten strøm?

Jo, da blir vi mer A-mennesker, forteller Vethe. Det vil si at vi blir trøttere om kvelden og sovner lettere. Og når de blir morgen og lyst igjen, våkner vi tidligere og er ikke så trøtte.

Grunnen kan være at hjernen vår vanligvis produserer søvnhormonet melatonin når det blir mørkt på kvelden. Men får vi kunstig belysning på øyet om kvelden, så blir det ikke produsert så mye melatonin.

Vil fjerne det blåe lyset

Det er ganske upraktisk å måtte dra på telttur hele tiden for å få sove godt.

Derfor forsøker forskere nå å få til det samme hjemme i husene til folk.

Mye av det kunstige lyset består av blått lys. Dette finnes det mye av i lamper, tv-skjermer, nettbrett og mobiler. Dette reagerer sovehormonet melatonin spesielt sterkt på.

Forskerne har tenkt: Hva om vi rett og slett fjerner det blå lyset fra den kunstige belysningen?

Når de gjør det, blir lyset oransje.

Samler spytt

Forskere i Bergen har allerede testet dette ut i laboratoriet. De har gitt personer oransje briller som tar bort det blå lyset om kvelden. Det har hatt god effekt.

Nå prøver forskere i Trondheim ut det samme på et sykehus.

De har latt noen friske mennesker bo i en avdeling som har oransje lys, mens andre bodde i en avdeling med vanlig lys. Så samlet de prøver av spyttet deres for å se hvor mye melatonin de hadde.

Bare oransje lamper hjemme?

Resultatene er ikke klare ennå. Hvis det går som forskerne håper og tror, blir kanskje lyset vi har i husene våre annerledes i framtida.

De håper også at dette kan være nyttig for å hjelpe pasienter på sykehus med søvnproblemer.

Om vi bare har oransje lamper i huset og tar bort det blå lyset fra skjermene vi ser på, kan vi kanskje bli mer trøtte om kvelden og sove bedre på natta.

Kilde:

Hvordan påvirker søvn din psykiske helse? Arrangement på Litteraturhuset, 16. september 2020