Noen spørsmål er så vanskelige, at det kjennes som om hjernen bryter sammen.

Kan du gruble så mye at hjernen smelter?

Du får et vanskelig spørsmål som du ikke kan svaret på. Da kjennes det noen ganger som at hjernen har sviktet deg.

Går det an å tenke så hardt over et problem at hjernen bryter sammen?

For eksempel hvis du begynner å tenke over hvor stort verdensrommet er. Eller om du strever med et supervanskelig regnestykke.

Nei, svarer professor i hjerneforskning Jesper Mogensen fra Københavns Universitet. Han ble intervjuet av den danske nettavisen Videnskab.dk.

Han forteller at om hjernen bryter sammen, så er det på grunn av sykdom. Noen sykdommer kan få hjernen til å kortslutte for kort eller lang tid.

Hjernen kan svikte deg

Selv om hjernen ikke kan smelte ned bare ved å tenke, så forteller Jesper Mogensen at det noen ganger kjennes det ut som om hjernen svikter oss.

For eksempel hvis du er så nervøs at tankene går i ball.

Som når du skal ha en prøve på skolen. Du har lest på forhånd. Du kan emnet. Men når du sitter der og tar prøven, klarer du ikke svare.

– Du blir så fokusert at det føles som om hjernen bryter sammen, sier Mogensen.

Når du er nervøs eller stresset, begynner hjernen å lage mye av et hormon. Dette stresshormonet kalles kortisol, og det gjør at hjernen kan fungere dårligere.

Bekymrer du deg lenge over noe, eller er veldig stresset, kan hjernen på sikt ta skade av det.

Hjernens bibliotek

Men hva skjer egentlig når vi grubler på noe?

Når vi skal svare på et spørsmål, bruker vi et nettverk av nerver som går over nesten hele hjernen, forklarer forskeren.

Hjernen er som et bibliotek. Du leter etter det som kan svare på spørsmålet.

Når vi ikke finner svar i biblioteket vårt, kan det kjennes som om hjernen ikke lenger virker.

Vi har forskjellige biblioteker

Vi har forskjellig kunnskap i hjernen. En astrofysiker, altså en som forsker på verdensrommet, blir ikke stresset om noen spør henne om hvor stort universet er. Selv om hun ikke vet svaret, har hun nok av informasjon i hjernen til å takle spørsmålet bra.

En vanlig person kan bli stresset av samme spørsmål. Han finner rett og slett ingenting i biblioteket i hjernen som kan brukes til å svare fornuftig, forklarer Mogensen.

Noen spørsmål har ikke svar

Det kan være positivt å å gruble på vanskelige spørsmål. Om du synes spørsmålet er spennende, vil du begynne å utvide biblioteket ditt, sier Mogensen.

Det er noe han kjenner fra hjerneforskningen.

Hjerneforskere vet fortsatt ikke alt om hjernen. De får hele tiden mer kunnskap gjennom å lese, undersøke og forske, men det er fortsatt mye de ikke forstår.

Det er fortsatt mange spørsmål om hjernen og andre ting som vitenskapen ikke har svaret på.

Det gjelder for eksempel spørsmålet om hvor stort verdensrommet egentlig er, sier Mogensen.

Kilde:

Dette er en artikkel som er omarbeidet til UNG.forskning.no fra:
Kan du tenke i stykker hjernen, av Thea Kjærulff Torp, Videnskab.dk, publisert på forskning.no

Støtte til hjernen

Sammen med Hjernerådet har UNG.forskning.no fått støtte fra Stiftelsen Dam for å lage artikler og videoer om hjernen.

Les flere artikler her.