Blir hodet fullt av ull når du skal løse matteoppgaver? Kanskje du har matteangst?

Matteskrekk kan kureres!

Visste du at det går an å se matteangst på bilder av hjernen? Heldigvis ser det ut til at skrekken kan kureres.

Matematikk er moro, synes noen. De går løs på umulige regnestykker med liv og lyst.

Andre får hjertebank og svette hender bare ved tanken på brøker og divisjon. Hver gang matteboka kommer opp på pulten, føles det som om hjernen har forvandlet seg til ull!

Hvorfor i all verden er det slik?

Sannheten er at forskerne ikke vet hvorfor noen mennesker får matteangst. Men undersøkelser har vist at det er veldig vanlig. Og de som blir redde av matte, lyver ikke.

Flere studier har faktisk vist at det går an å se matteangsten i hjernen.

Bilder av matteskrekk

For noen år siden gjorde forskeren Vinod Menon en studie av 46 barn. Noen av dem hadde mye matteangst, mens andre ikke hadde det.

Alle barna skulle løse mattestykker mens de lå inne i en hjerneskanner. Det er en diger maskin som kan ta bilde av hva som foregår inne i hjernen. Bildene viser ikke bare hvordan hjernen ser ut, men også hvilke områder av hjernen som er i bruk.

Forskerne så at hjernen til de med matteangst reagerte på en spesiell måte. Den delen av hjernen som styrer med frykt ble plutselig veldig aktiv.

Dette er egentlig en veldig viktig hjernedel. Frykt kan nemlig redde oss fra både ville dyr og farlige situasjoner.

Unyttig angst

Det er smart å bli redd når en løve nærmer seg. Men dessverre er det ikke særlig nyttig å ha skrekk for matte.

Tvert imot! Matteangsten kan gjøre at du friker ut og ikke klarer å konsentrere deg. Kanskje blir du hengende etter, og gjør alt du kan for å slippe regning.

Heldigvis er det mulig å gjøre noe for å bli kvitt angst.

Men det innebærer noe skummelt! Nemlig å gjøre det stikk motsatte av det du har lyst til.

Møt det du frykter!

Forskere har lenge visst at du kan bekjempe mange typer angst med å møte det du er redd for. Slik kan du venne deg av med angsten.

Men pass på! Du må gjøre det på riktig måte. Det nytter for eksempel ikke å kaste digre edderkopper på noen med edderkoppskrekk. Da blir de bare enda reddere.

Alt må skje sakte men sikkert, og i trygge og vennlige omgivelser.

Barn fikk mindre matteangst

Det var akkurat et slikt opplegg forskeren Kaustubh Supekar testet.

Han forsket på barn i tredjeklasse. De måtte først gjøre matteoppgaver mens de lå inne i en hjerneskanner. Dermed kunne forskerne se hvem som hadde matteangst.

Så, i de neste åtte ukene, fikk barna jobbe med matematikk sammen med en flink veileder. Da kunne de prøve og feile, og gå fram i sitt eget tempo. Veilederen kunne hjelpe og oppmuntre elevene hvis de stod fast.

Etter de åtte ukene skulle barna igjen gjøre mattestykker i hjerneskanneren.

Hva ville skje i hjernene deres?

Resultatene viste at de matteredde barna nå hadde mye mindre angst. Det går altså an å venne seg av med matteskrekken, hvis du får hjelp av noen som er snille og tålmodige.

Du er ikke født dårlig i matte

Det finnes også norske forskere som forsker på matteangst. En av dem er Bjørn Smestad på OsloMet.

Han tror noen føler at de er født til å være dårlig i matte. Men det er ikke sant, mener Smestad.

Kanskje har de bare ikke fått ordentlig tid til å løse oppgavene, før klassen går videre til neste. Men i matematikk er det jo egentlig ikke noe poeng å være rask. Det er mye viktigere å prøve å forstå hvordan ting henger sammen.

Smestads fem råd:

1. Ikke tro på at det finnes noen som ikke kan matematikk, og at du ikke kan lære det.
  2. Det er bedre å tenke lurt enn å tenke fort.
  3. Matematikk er et fag hvor du ofte må drodle litt og prøve deg fram. Ikke vær redd for å gjøre feil!
  4. Prøv å forstå andres løsninger. Hvordan tenkte de da de løste oppgaven?
  5. Slutt aldri å spørre! Hvorfor er det slik? Alt henger sammen og alt har forklaringer.

Artikler på forskning.no:

Både forsker Kaustubh Supekar og professor Vinod Menon jobber ved Stanford University i USA.