Ravner utvikler intelligensen sin allerede i ung alder.

Ravner var like smarte som aper i stor test

Ravner imponerer på en rekke oppgaver.

Kråkefugler er temmelig smarte. I kråkefamilien finner vi kråker, skjærer og ravner, blant andre.

Forskning har vist at ravner kan planlegge fremover i tid, gjøre byttehandler med mennesker og bruke redskaper.

Ravnene lever sosiale liv. De velger seg en kjæreste for livet. I tillegg er de med i grupper med andre ravner der noen har høyere status enn andre.

De kan huske hvor de har sett andre ravner gjemme mat. De stjeler og prøver noen ganger å lure hverandre.

Det er kanskje ikke så rart at ravner gjør det bra på intelligens-tester?

33 oppgaver

Som oftest blir ravnene testet i et par oppgaver om gangen. Nå har forskere gått grundigere til verks.

De har målt hvordan åtte ravner gjorde det på 33 forskjellige tester.

Alle testene ble gjort når ravnene var fire, åtte, 12 og 16 måneder gamle.

Hvor er godbiten?

Forskerne testet blant annet hvor flinke fuglene var til å kommunisere med treneren, hvor gode de var til å forstå mengder og tall, og til å skjønne sammenhenger - som at en tom kopp ikke lager lyd når den blir ristet.

I et par av oppgavene fikk ravnene se tre tomme kopper. Treneren gjemte en godbit under en av koppene og stokket om på dem. Så måtte ravnen finne ut hvor godbiten ble av. Du har kanskje prøvd denne koppe-leken selv? Se video under.

I en annen test fikk fuglene se en person gjemme en godbit. Så kom en ny person inn. Ville fuglene prøve å fortelle den nye personen hvor godbiten lå?

Fuglene fikk også se to tråder med godbiter i enden. Men en av trådene var kuttet i to. Forskerne testet om fuglene skjønte av seg selv at det ikke nytter å dra i tråden som er kuttet i to.

Omtrent like flinke som sjimpanser

Testene ravnene fikk, er egentlig laget for aper. Men forskerne gjorde om slik at den passet for ravner, som jo ikke har hender.

Det gjorde at forskerne kunne sammenligne aper og ravner.

Ravnene gjorde det omtrent like bra som sjimpanser og orangutanger. Dette er noen av de smarteste pattedyrene.

På noen av oppgavene var fuglene likevel litt dårligere. Det var oppgaver som handlet om sted - slik som å finne godbiten under koppen når de ble stokket på.

Ravnene klarte oppgavene like bra når de var fire måneder som når de ble eldre. Altså utvikler de intelligensen sin tidlig.

Liten hjerne ingen hindring

Forskerne minner om det bare var åtte ravner som var med i forsøket. De vet ikke om funnene i studien gjelder for alle ravner.

Men tidligere forskning har også tydet på at ravner har en intelligens som kan sammenlignes med aper.

Det til tross for at fuglehjernen er liten som en nøtt.

Fugler har en hjerne som ser annerledes ut enn hjernen til pattedyr. Men de har massevis av hjerneceller likevel. Noen fugler har omtrent like mange hjerneceller som aper.

I høst fant forskere ut at fugler har et område i hjernen som ligner det pattedyr bruker for å tenke med, men at det ser annerledes ut.