Her betaler barna for skolen med plast
– Vi måtte gi foreldrene et valg, sier læreren bak.
Da Parmita Samra og Mazin Mukhtar startet en skole sammen i India, måtte de tenke nytt.
– Vi måtte gi foreldrene et valg.
Vil de betale skolepenger med penger eller plast?
Barna skulket
– Vi startet skolen for å få barn ut av fattigdom, sier Mukhtar på video fra India.
Her skal de lære å tjene penger, starte en bedrift og ta vare på miljøet.
Det var ikke så lett som de hadde håpet.
– Flere av barna skulket skolen, sier han.
Foreldrene sendte heller barna på jobb.
– Gutta ble sendt på farlige jobber i steinbrudd. Jentene gjorde husarbeid i andres hjem, sier han.
De måtte finne på noe lurt.
Blanding av skole og jobb
– Vi fant ut at vi kunne lage en blanding av skole og jobb. Møter du opp, skal du også få betalt, sier Mukhtar.
Eldre elever underviser de yngre elevene. De snekrer møbler, syr, gir førstehjelp, tar vare på grønnsakhagen og dyrene fra en til to timer hver dag.
Skolen har også laget et senter for plastgjenvinning.
Får de samlet inn plast, kan de resirkulere det og lage nye produkter.
Penger eller plast?
– Vi ba foreldrene om å sortere plast og sende det med barna på skolen.
Forsøpling er et stort problem i India. Mye plast ender opp på gata, i elver og bekker.
– Vi ba pent, men barna møtte opp uten plast. Foreldrene foretrakk å brenne det, sier han.
Mukhtar og kona måtte stille noen krav.
– Da sa vi greit, dere kan betale skolepenger med penger eller plast.
Det fikk fart på sakene. Nå drar barna på skolen med en pose full av plast.
Oppmerksomhet fra hele India
– Plasten blir malt opp i små biter, smeltet og formet til noe nytt, sier Mukhtar.
De lager og selger blomsterpotter, boller, hundeskåler og byggeklosser.
Emballasjen og flaskekorkene har ulike farger. Da blir produktene også i alle regnbuens farger.
– Skolen har fått mye oppmerksomhet i resten av India, sier Mukhtar.
Nå skal de starte flere skoler i samarbeid med den indiske regjeringen.
– Vi ønsker å starte 25 skoler i år og satser på 100 skoler til neste år, sier han.
Luksus å bry seg om kloden
Drømmen hans er å spre skolemodellen utover hele India.
– Det er snakk om mange skoler. Bare her i staten vår Assam, nordøst i India, har vi 40.000 skoler, sier Mukhtar.
Da hjelper det at elevene lærer seg å undervise. Noen blir med som lærere videre.
Mukhtar ser hvordan skolen endrer tankesettet til elevene.
– De kjenner på et ansvar for kloden vår og kan tjene penger på det i tillegg, sier han.
Mukhtar synes at alle som er interessert i klima og miljø bør fokusere på å utdanne de fattige i verden.
– Det er en luksus å kunne bry seg om klodens framtid. Flere har nok med å skaffe mat på bordet. Hvis alle får utdanning, får alle den luksusen, sier han.
Plasten er verdifull
– Dette er stilig, sier Martin Wagner. Han er professor ved NTNU og forsker blant annet på plast i naturen.
– Vi ser på brukt plast som søppel. Den er verdifull om vi får resirkulert den, sier han.
Bare 9 prosent av all plast blir resirkulert i dag.
– Det fungerer ikke så godt i stor skala, men her ser vi hvordan det fungerer på en skole, sier han.
Plasten må vaskes og skilles fra hverandre så det ikke kommer med andre materialer.
– Hvis 40.000 skoler blir med på dette, blir det store mengder resirkulert plast til slutt, sier han.
Han sier at barna bør bruke munnbind når de jobber med plasten.
– Det er ikke så bra å puste inn dette. Samtidig er det bedre enn at foreldrene brenner plasten hjemme, sier han.