En hånd holder opp en gjennomsiktig plastpose med grått vann. I bakgrunnen står et telt på en flate med gråfarget snø.
I denne prøven fant Laura Perini kjempevirus, sammen med en masse alger som gjør snøen grågarget.

Forskere fant gigantiske virus på Grønland

Virusene kan være med på å bestemme hvor mye is som smelter, tror forskere.

Nesten hele Grønland er dekt av is og snø.

For noen år siden trodde forskerne at det var helt dødt på slike steder.

Men så oppdaget de noe ganske interessant: Det finnes massevis av nesten usynlig liv – selv der landskapet bare består av is.

Det som kan se ut som flekker av grått og rødbrunt støv på overflata, er egentlig alger – ørsmå encellede planter. Og der det er alger, er det også skapninger som lever av alger. For eksempel sopper – og virus.

Undersøkte farget is

Nylig gjorde forskeren Laura Perini og samarbeidspartnerne hennes en undersøkelse av denne typen liv på isen på Grønland.

De samlet inn prøver fra rød og mørk is. Så undersøkte de hvilke gener – DNA – de kunne finne i prøvene.

Det viste seg at noen av disse genene var veldig lik genene til kjempevirus.

1.000 ganger større

Kjempevirus er noen skikkelig merkelige skapninger.

De er 1.000 ganger større enn vanlige virus – omtrent like store som bakterier. De har også mye flere gener.

Det første kjempeviruset vi oppdaget, ble funnet i sjøvann i 1981. Etter det har forskere oppdaget slike merkelige virus i jord og til og med i menneskekroppen.

Men dette er den første gangen noen har funnet dem i snø og is.

Foreløpig har ingen – ikke forskerne heller – sett virusene med egne øyne. Men de vet at de lever. I prøvene fantes nemlig stoffer som levende kjempevirus lager.

Men hva i all verden driver de med der oppe i isen?

Bestemmer om det smelter

Forskerne er faktisk ikke helt sikre. Men det er temmelig sannsynlig at virusene angriper algene som farger isen, mener de.

Og det kan det være viktig å finne ut av.

Virusene kan nemlig være med på å bestemme hvor mye det blir av algene. Litt på samme måte som reven er med på å regulere hvor mange mus og harer som finnes i skogen.

Perini og de andre forskerne mener at virusene i isen faktisk kan påvirke hvor mye is som smelter på Grønland.

Det er fordi algene gjør snøen mørkere. Den reflekterer mindre av sollyset og dermed smelter det mer. Hvis virusene angriper mange alger, blir det kanskje mindre farge og mindre smelting.

Is på Grønland stikker opp av klart blått vann. Selve isen er mørkegrå og ser veldig skitten ut.
Dette er ikke støv! Alger kan gjøre isen på Grønland skikkelig mørk. Da reflekteres mindre av sollyset, og det smelter mer.