Sjokolade og mye annet har blitt dyrere enn før. Her er kronprinsesse Mette-Marit på besøk hos Frelsesarmeen. Der vil de sammen med fem frivillige hjelpe til med å klargjøre Frelsesarmeens julehjelp til folk i Oslo som har lite penger til mat. (Foto: Lise Åserud / NTB)

Årets nyord betyr at du får mindre sjokolade for pengene

Hvert år kårer Språkrådet årets nye ord. I år ble årets nyord «krympflasjon». Det betyr at du betaler like mye eller mer for noe som har blitt mindre.

Ordet høres vanskelig ut, men er enkelt å forklare. Det mener Cecilie Langum Becker. Hun kommenterer økonomi i NRK.

– Det betyr at vi betaler like mye eller litt mer for en sjokoladeplate som er mindre enn før, forklarte hun på radio.

Ordet krympflasjon blir brukt når innholdet i eller størrelsen på en vare blir mindre mens den koster like mye eller mer.

Årets ord sier noe om hva som har vært viktig for oss i året som gikk. Og i år har mange fått dårligere råd.

Teleskop-ord

Årets nyord er et såkalt teleskopord som er satt sammen av andre ord.

Her er «krympe» og «inflasjon» de to ordene. Ordet er altså laget av vanlige norske ord.

Inflasjon betyr at mat, godteri og andre varer blir dyrere.

Og krympe vet nok alle hva betyr, at en ting blir mindre enn før. Som en ullsokk som vaskes i for varmt vann.

Dyrere mat

I år har matvarer, bensin og strøm blitt dyrere.

Vanligvis merker vi det godt når vi går i butikken. Som når en pose popcorn som kostet 10 kroner før sommeren, plutselig koster 13 kroner.

Det kan få oss til å kjøpe mindre.

Derfor har de som lager matvarer, funnet på noe smart.

Kamuflerer prisstigning

I stedet for å sette opp prisen på sjokoladeplaten, har de laget litt mindre sjokoladeplater. Eller puttet mindre cornflakes i pakken enn før.

Men kartongen er like stor og prisen den samme.

Slik merker vi ikke så lett at mat har blitt dyrere. Da kjøper vi like mye som før.

– Det er en måte å kamuflere prisstigningen på, slik at den virker mindre enn den faktisk er, skriver Språkrådet i en pressemelding.

Ikke nytt fenomen

Men det er ikke bare i år vi har hatt krympflasjon.

I år har vi bare lagt ekstra godt merke til det.

– Krympflasjon var ikke uvanlig under prisstoppene på 1970-tallet, da man forsøkte å holde igjen inflasjonen med å ikke tillate prisøkning.

Det forklarer Ola Honningdal Grytten til forskning.ung.no.

Han er professor ved Norges Handelshøgskole.

– Fenomenet er gammelt, men ordet er nytt.

Urolige tider gir nye ord

Ordet speiler alvoret som har preget året 2022, mener direktøren i Språkrådet, Åse Wetås.

– Lista med nyord for 2022 bærer preg av at det er urolige tider i verden, med krig, nedgang i økonomien og demokrati under press, sier hun.

Flere av de nye ordene har å gjøre med ting som skjer ute i verden. Ordet «valgfornekter» ble tatt i bruk i under mellomvalget i USA.

Kriser som rammer oss gjør at vi får flere nye ord. Både økonomiske kriser, klimakrisa eller pandemier.

Klimabrøl og selfie

I fjor var det «sportsvaske» som ble årets ord. Det betyr å arrangere sportsarrangementer eller kjøpe for eksempel fotballklubber for å se bedre ut for verden.

Før det har finanskrise, selfie, svineinfluensa, rosetog, fremmedkriger, klimabrøl og koronaen blitt kåret til årets ord.

Her ser du hele listen over årets ord siden 2008.

Språkrådet kåret årets ord sammen med Gisle Andersen. Han er professor ved Norges handelshøgskole.

I kåringen blir det brukt et dataverktøy som fanger opp nye ord fra store riks- og regionaviser. Dataverktøyet er utviklet av Knut Hofland i forskingsselskapet Norce.

Powered by Labrador CMS