«Spider-man: Across the spider verse» har fått veldig bra anmeldelser. Da er kanskje folk ivrige etter å se den?

Men når en film får blandede anmeldelser, drar vi ofte likevel og ser den også. Hvorfor det?

Mange vil også se filmer som har fått dårlige anmeldelser

Det er ikke bare filmer med gode anmeldelser som blir populære.

Publisert

Du ser kanskje støtt og stadig at det trilles terningkast i avisene.

Noen ganger før du drar på kino vil du kanskje vite hva anmelderne tenker.

Er filmen så bra at jeg bør dra og se den?

Nå viser forskning at dårlige anmeldelser også kan gjøre at mange vil se filmen.

En dårlig anmeldelse kan gi bedre billettsalg

– Vi hevder at det er viktig å skille mellom filmkritikere, og argumenterer for at innflytelsen av anmeldelser på kinobillettsalg ikke er jevn for alle kritikere, sier forsker Pantelis Loupos.

– I vår analyse viser vi at ikke alle positive eller negative anmeldelser nødvendigvis spår en films suksess eller fiasko.

Forskerne bak en ny studie ville se om man kunne forutse kinobillettsalg med å se på anmeldelsene som kommer ut før premieren.

Studien analyserte anmeldelser som var publisert på nettsiden Rotten Tomatoes.

Rotten Tomatoes er en nettside der alle kan legge inn en anmeldelse og gi filmen en poengsum mellom 0 og 100 prosent. Men nettsiden samler også anmeldelser fra filmkritikere og poengsummene de gir.

Det viser seg at en god anmeldelse kan gjøre at filmen kommer til å floppe på kino.

Og en dårlig anmeldelse kan hinte til at filmen kommer til å bli en suksess.

Forskerne tar frem filmer som «Baywatch» og «Tomb Raider» som fikk gode anmeldelser på forhånd, men hadde dårlig billettsalg.

Når Tomb Raider først kom ut i 2018 fikk den positive anmeldelser. I dag har filmen en poengsum på 53 prosent hos Rotten Tomatoes.

Stoler heller ikke på ekspertene

Det som forundret forskerne mest, var at dette også stemte når de så på anmeldelsene til de mest anerkjente filmkritikerne.

– Dette overraskende resultatet utfordrer troen på at positive anmeldelser tilsvarer bedre billettsalg, sier Loupos i en pressemelding.

For å forstå dette bedre begynte forskerne å analysere hvordan filmkritikerne skriver.

Det viser seg at filmkritikere som er mer formelle, analytiske og upersonlige i måten de skriver på, er for selvsikre på sin egen mening, mens andre anmeldere reflekterer mer over hva publikum kommer til å tenke og har et mer personlig preg på hvordan de skriver. 

Hvilken film vil du se på kino?

1. bilde: (Bilde: Sony Pictures Animation)

Kilde:

Forskeren Pantelis Loupos og kollegaene har skrevet studien «What reviews foretell about opening weekend box office revenue: the harbinger of failure effect in the movie industry» i tidsskriftet Marketing Letters.

2. bilde: (Bilde: Disney)

Powered by Labrador CMS