Edderkoppen vever et trakt-formet nett. Så trekker den midten bakover, slik at nettet blir spent som en sprettert eller slynge.

Edderkoppen bruker nettet som sprettert

Denne lille tassen venter ikke på at myggen skal fly inn i nettet.

Edderkopper lager redskaper. Nemlig finurlige nett som fanger insekter som svirrer forbi. Men edderkopper i Theridiosomatidae-familien har tatt et skritt lenger. De har bygd om nettet til en slags sprettert.

Denne bitte lille edderkoppen fra Peru vever nettet sitt som en trakt. Så fester den en tråd til midten av nettet og trekker det hardt bakover. Den spenner nettet, som strikken i en sprettert.

Og så venter den.

Lynraskt angrep

Når edderkoppen merker at en mygg flyr forbi, slipper den taket. Dermed blir både nettet og edderkoppen slynget forover i voldsom fart. Det lille krypet må tåle ti ganger så sterke krefter som en jagerfly-pilot!

Nettet flyr framover med en fart som er stor nok til å overraske selv det kjappeste insekt.

Dermed kan den lille edderkoppen fange bytter som er større enn seg selv.

Hvis den bommer, kan den bare spenne nettet igjen, og vente på neste insekt.

Hvordan holder den tråden?

Men det er fortsatt noe forskerne ikke skjønner.

For at nettet skal bli skikkelig spent, må edderkoppen trekke det veldig hardt tilbake. Og så må den sitte og holde igjen i timevis, mens den venter på et bytte. Det må være veldig tungt!

Så tungt at edderkoppen kanskje vil bruke like mye energi på å holde i tråden, som den får igjen etter å ha spist insektet.

Det er jo ikke så smart.

Derfor tror forskerne at edderkoppen har enda et triks på lager. Kanskje kan den låse fast beina på en måte, slik at den ikke trenger å bruke krefter på å holde tråden?

Her er det mye mer å finne ut av, for framtidige forskere uten edderkoppskrekk!

• Forskerne Symone L.M. Alexander og M. Saad Bhamla fra Georgia Institute of Techology har vært i Peru for å forske på den lille edderkoppen.
  • Forskerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.
  • Georgia Institute of Techology har lagd en pressemelding om forskernes funn.