Her er en av flaggermusene med en sender på ryggen. Dyra måtte bare ha på seg senderne i litt over en uke. (Foto: Sherri og Brock Fenton)

Kan vampyrer ha bestevenner?

De deler blod og sover sammen. Men er de venner, slik som oss?

Det dreier seg så klart ikke om slike vampyrer som du leser om i skrekkhistorier. Vi snakker om flaggermus. Nærmere bestemt vampyrflaggermus fra landet Panama i Latin-Amerika.

Denne typen flaggermus lever av blod fra kyr, hester og andre dyr. De bor sammen i store grupper som sover på samme sted. For eksempel i en grotte eller et hult tre. Men alle i gruppa er ikke like mye sammen.

Forskerne har oppdaget at noen flaggermus pleier å sove ved siden av hverandre. De steller pelsen til hverandre og deler til og med mat! Hvis en flaggermus ikke har fått tak i noe blod, kan den få litt av kameratene. De gulper opp noe av fangsten, og deler.

Fanget av forskere

Det ser altså ut som om flaggermusene har venner, slik som vi mennesker har. Men er det virkelig vennskap? Eller er det for eksempel slik at noen flaggermus tilfeldigvis slo seg ned på samme sted i hulen, og deler litt med de som er i nærheten?

Dette har forskeren Simon Ripperger og hans kollegaer forsøkt å finne ut av.

De fanget inn 23 vampyrflaggermus fra et hult tre. Så måtte dyra bo sammen i et bur i forskerens laboratorium i nesten to år.

I løpet av denne tida så det ut til at noen av flaggermusene ble venner. De var mer sammen med hverandre enn med de andre. De stelte pelsen til hverandre og delte mat.

Så kom den store testen.

Holdt sammen i det fri

Etter to år ble flaggermusene sluppet tilbake til treet de kom fra. På ryggen hadde de hver sin lille sender. På den måten kunne forskerne følge med på hvem dyra var sammen med.

Det viste seg at flaggermusene som hadde holdt sammen i laboratoriet fortsatte med det. De var mer sammen med hverandre enn med andre flaggermus i den store gruppa.

Dermed virker det altså som om de små vampyrene faktisk var venner.

Men helt sikre kan vi ikke være. For uansett hvor mye forskerne måler og registrerer, er det ikke mulig å vite hva en flaggermus tenker og føler.

En av flaggermusene sitter i åpningen til trehulen der den bor. (Foto: Simon Ripperger)

Artikkel på forskning.no: Har flaggermus bestevenner?

Forskeren Simon Ripperger kommer fra Leibniz-Institute for Evolution and Biodiversity Science i Tyskland.

Informasjonen om forskningen er hentet fra en artikkel som Ripperger og de andre forskerne har skrevet. Den er publisert i det vitenskapelige tidsskiftet Current Biology.