Krokodillen er super til å jakte. Det er blant annet fordi den hører så godt.

Kan krokodillen gi oss bedre hørsel?

Mennesker og krokodiller blir nesten like gamle. Men vi får ofte dårlig hørsel når vi blir gamle. Krokodillen hører like godt hele livet. Hvorfor er det sånn?

Det er først og fremst gamle mennesker som hører dårlig, men hørselen kan også skades når vi er unge.

Det er derfor vi ikke skal sitte altfor nært en høyttaler og høre på høy musikk eller ha altfor mye støy rundt oss hele tiden.

Barns ører er mer sårbare for støy enn voksne.

Øre som en ungdom hele livet

Den svenske forskeren Helge Rask-Andersen har i mange år vært interessert i hørsel. Da han fikk være med en veterinær som skulle studere en død krokodille på et laboratorium, var han kjempenysgjerrig.

Han fant ut noe veldig spennende. Den gamle krokodillens øre så nemlig annerledes ut. De hadde øre som en ungdom.

Hårcellene våre blir borte

Det som vanligvis skjer når vi får dårlig hørsel som gamle er at hårceller, som sitter i en del av øret som kalles sneglehuset, blir slitne og dårlige.

Det skjer allerede fra vi er unge, og det skjer veldig sakte. Når vi blir 70 år, er halvparten av disse cellene borte.

Da er det ingen vei tilbake. Det er ikke mulig å få dem tilbake. Et høreapparat kan hjelpe, men vi får aldri tilbake normal hørsel.

Den har en veldig god hørsel som er tilpasset livet både under og over vann.

Det er fordi krokodiller får tilbake hårcellene sine når de blir slitte.

Kan vi lære noe av krokodillen?

Forskere har gjort mange forsøk på å lage nye hårceller til menneskeøret de siste årene. Men ingen har funnet ut av hvordan det kan gjøres.

Nå håper de svenske forskerne de at krokodillen kan gi dem et svar på hvordan det skjer. Nå undersøker de derfor flere krokodilleører.

Vil lage nye hårceller hos mennesker

Forskerne har nå en idé om at det er nerver som kommer fra hjernen som setter gang veksten av nye hårceller hos krokodillen.

Er det mulig å gjenskape slike nerver hos oss mennesker?

Forskerne håper at de kan lære seg hvordan dette skjer og bruke denne kunnskapen til å lage nye hårceller til oss mennesker i framtiden.

De bruker ikke noen levende dyr i forskningen sin, og de tar heller ikke livet av noen fordi de skal forske på dem. Krokodillene kommer fra dyrehager og må avlives av andre grunner.

Kilde:

Bättre hörsel med öron som en krokodil. Pressemelding fra Uppsala universitet