Kanskje så den europeiske pandaen slik ut? Men det er ikke så godt å vite, siden den levde for seks millioner år siden.

En gang levde kjempepandaer i Europa

I dag finnes det bare én art av kjempepanda i hele verden. Men slik var det ikke før.

Kjempepandaen er et merkelig dyr. Den er et rovpattedyr, i slekt med andre bjørner. Men pandaen går ikke på jakt. Den lever nesten bare av bambus.

I dag finnes pandaen bare i Asia: i Kina, Vietnam og Myanmar.

Men slik har det ikke alltid vært. For lenge, lenge siden levde det flere pandaarter, også i Europa. En av dem var Agriarctos nikolovi.

Panda

• Pandaen, eller kjempepandaen, er den eneste pandaen som lever i dag. Den bor i Kina, Vietnam og Myanmar.
  • Rødpandaen, som ligner på en liten panda, er egentlig ikke særlig nært i slekt med pandaen. Den er mer i slekt med stinkdyr og vaskebjørner.
  • Maten til pandaen består av 99 prosent bambus. I tillegg spiser den bitte litt andre planter, eller små dyr som den fanger.
  • Bambus inneholder veldig lite næring. Derfor må pandaen spise mellom 12 og 38 kilo hver dag for å få nok energi. Den bæsjer mer enn 100 ganger i døgnet.
  • Pandaen er sterkt truet. Det finnes bare mellom 500 og 1.000 ville voksne pandaer i hele verden. Heldigvis er det litt flere enn før.

Kilde: Store norske leksikon

(Foto: Cliff, tilgjengeliggjort på Wikimedia Commons)

Bare to tenner

Egentlig ble pandaen A. nikolovi funnet for over 40 år siden. Forskeren som fant fossilet, skjønte bare ikke hvilket dyr det kunne ha stammet fra.

Det er ikke så rart. For fossilet bestod bare av to tenner! De ble funnet i Bulgaria på slutten av 1970-tallet.

Siden forskeren ikke visste hva slags dyr tennene hadde tilhørt, ble de liggende på lageret til Bulgarias naturhistoriske museum i årevis.

Helt til forskerne Qigao Jiangzuo og Nikolai Spassov fisket dem fram igjen.

Seks millioner år gammel

Siden 1970-tallet har forskere fått mer kunnskap om utdødde pandaer. Så da Jiangzuo og Spassov undersøkte tennene på nytt, var de ikke i tvil:

Dette var panda-tenner.

De tilhørte en utdødd kjempepanda som levde i Europa for rundt seks millioner år siden. Størrelsen på tennene viser at dyret må ha vært omtrent like stort som pandaen som lever i dag.

Forskerne tror den utdødde pandaen også levde av planter. Men de tror ikke den kan ha spist bare bambus. Den levde nok av mykere planter i en sumpaktig skog, mener Jiangzuo og Spassov.

Tørke

Men hvor ble det av den europeiske pandaen?

Ingen vet.

Kanskje skjedde det endringer i klimaet, som gjorde det vanskeligere for A. nikolovi å overleve?

Vi vet i hvert fall at hele Middelhavet tørket inn omtrent på samme tid som pandaen levde i Europa. Det kan ha forandret de fuktige skogene.

• Qigao Jiangzuo er forsker ved Peking University i Kina, og Nikolai Spassov er forsker ved National Museum of Natural History i Bulgaria.
  • De to forskerne har skrevet om studien sin i en artikkel, som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Vertebrate Paleontology.
  • Tidsskriftet har også lagd en pressemelding om funnene.
  • Store norske leksikon: Panda