Hva er det naturen har lappet sammen her? (Illustrasjon: Sean McMahon / Yale University).

Dette monsteret levde i havet for lenge siden, men hva er det for noe?

Øynene står ut på to stilker, den har en slags snabel med en klo foran, eller er det en munn? Og hvor er egentlig hodet?

Dyret svømte rundt i havet for 300 millioner år siden. Det er lenge før dinosaurene levde på jorda.

Det var en mann som het Francis Tully som oppdaget dyret for over 60 år siden. Han fant en fossil som han synes var veldig merkelig.

Et fossil er en plante eller et dyr som levde for lenge, lenge siden, og som ble dekket av sand eller leire og ble til stein.

Tully viste frem fossilen til flere forskere, men ingen kunne skjønne hva dette vesenet var for noe.

Dyret fikk det litt tullete navnet Tully-monsteret, oppkalt etter mannen som fant det.

Er det slik romvesener ser ut?

Tully-monsteret har en snabel med en klo til å klype med. Eller er klypa egentlig munnen? Øynene sitter ikke inntil hodet, men står ut på to stilker.

Dette dyret ser helt forskjellig ut fra andre dyr fra fortida som vi kjenner til.

Helt siden Tully-monsteret ble oppdaget, har folk lurt på hva dette vesenet egentlig var for noe.

Siden den gang har det blitt funnet flere tusen fossiler av dyret.

Var det en fisk, eller kanskje en blekksprut? Noen tror heller at det var en slags snegle eller at det er i slekt med hummere og krabber. Andre har lurt på om det er slik romvesener ser ut på andre planeter?

Tully-monsteret ble mellom 8 og 40 centimeter langt og heter Tullimonstrum på fagspråket. (Illustrasjon: PaleoEquii [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0).

Ligner på blodsugende fisk

Forskere diskuterer om vesenet var et bløtt dyr slik som blekkspruter. Blekkspruter har ikke bein i kroppen og er helt myke. Andre tror at Tully-monsteret hadde en slags ryggrad, slik mennesker og fisker har.

I 2016 undersøkte forskere over tusen fossiler av det utdødde dyret.

De oppdaget en blek linje som gikk gjennom kroppen til Tully-monsteret. Noen forskere trodde at dette var rester av magesekken, men andre mente at det måtte være en slags ryggrad.

De fant også noe som lignet spor etter gjeller, nesebor og kanskje en hjerne.

«Tully-monsteret er en fisk», sa forskerne bestemt.

De mente at monsteret var en tidlig versjon av niøyer. Det er fisk som ser ut som åler eller slanger. Mange av dem har en skummel munn med masse tenner som de bruker til å suge blod fra andre fisker.

Noen forskere tror at Tully-monsteret var i slekt med denne ekle fisken. (Gena Melendrez / Shutterstock / NTB scanpix).

Langt ifra noen fisk, mener en annen forsker

Men ekspertene er ikke alltid enige. Et år senere kom noen andre forskere med en ny teori.

- Tully-monsteret er ikke noen fisk, sa forskeren Lauren Sallan fra USA.

Hun tror ikke at Tully-monsteret hadde noen ryggrad. For den bleke linjen gikk inn i ansiktet og forbi øynene. Det er vel ingen som har ryggraden langt inn i ansiktet? spurte Sallan. Det ville være rart.

Lauren Sallan tror at monsteret heller var en slags snegle eller at den var i slekt med hummere.

Vanskelig å vite hvem som har rett

Jørn Hurum er ekspert på dinosaurer og andre dyr som levde for lenge siden. (Foto: Annabel Staff/National Geographic).

Jørn Hurum jobber ved Naturhistorisk museum på Universitetet i Oslo. Han er ekspert på dinosaurer og andre dyr som levde for veldig lenge siden.

Han kjenner godt til Tully-monsteret, og har selv sett fossiler av det.

- Det som gjør dette dyret spesielt, er øynene som står på stilker på tvers av hodet og den fiskehale-lignende kroppen. Det har vært mye frem og tilbake om hva dette dyret er, forteller han.

Jørn Hurum sier at det er vanskelig å vite hvem som har rett. Det er fordi Tully-monstrene har blitt helt flattrykt etter å ha ligget klemt mellom sand og steiner i millioner av år.

- Det som er igjen er bare vage avtrykk og mange av fossilene er ikke hele.

Kanskje var Tully-monsteret hverken fisk eller blekksprut, men noe helt annet. Dyr som er helt bløte blir sjelden bevart som fossiler. Tully-monstret kan derfor ha hørt til en gruppe dyr som vi ikke vet om.

Det finnes mange fossiler som forskere ikke vet hva er. Disse går under navnet «Problematica», som betyr problemer, forteller Hurum.

Undersøkte øynene

Nå har noen forskere studert øynene til Tully-monsteret.

De fant ut at øynene kan ligne mer på øynene til en blekksprut enn til en fisk.

Det ser altså ikke ut til at vi har noe endelig svar på hva Francis Tully oppdaget. Monsteret hans vil nok få forskere til å klø seg i hodet en god stund til.

Dette er en fossil av Tully-monsteret. Du kan se øynene som stikker ut. Snabelen mangler her. (Bilde: Ghedoghedo [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]