Pantolambda bathmodon var et pattedyr som levde for 62 millioner år siden. Nå har forskere funnet ut mer om dyret.

Nå vet forskere mer om livet til et av de første store pattedyrene

Dinosaurene døde ut. Etterpå utviklet pattedyr seg for å fylle tomrommet. Forskere har funnet ut mer om et av de tidlige dyrene fra denne perioden.

Pattedyrene oppstod omtrent på samme tid som dinosaurene i perioden trias. Trias var fra 252 til 201 millioner år siden.

Mens dinosaurene levde, var det de som styrte verden. Pattedyrene var små nattdyr. Ofte var de ikke større enn en mus eller rotte.

Når dinosaurene døde ut for 66 millioner år siden, ble det bedre plass til pattedyrene.

De ble raskt større og fikk mange forskjellige roller i naturen, som dinosaurer tidligere hadde hatt.

Nå har forskere funnet ut mye nytt om et av de første, store pattedyrene, kalt Pantolambda.

De gikk lenge gravide og fødte unger som var godt utviklet, slik som oss mennesker.

Ligner på en blanding av flere dyr

Pantolambda var på størrelse med en sau. Dyret var en stutt grise- og hundelignende skapning med hode som en bjørn.

Den levde for 62 millioner år siden. Det var noen få millioner år etter meteoritt-katastrofen som drepte dinosaurene og mange andre dyr på jorden.

Selv om dyret bare var på størrelse med en sau, så var det en av de største pattedyrene i sin tid, ifølge Science News.

– I løpet av dinosaurenes tidsalder ble pattedyr bare så store som en huskatt, kanskje en grevling, sier Gregory Funston til Science News.

Han er ekspert på forhistoriske dyr ved Royal Ontario Museum i Toronto i Canada.

Etter dinosaurene døde ut ble det en eksplosjon av mangfold blant pattedyrene, og de utviklet seg til større dyr.

Her ser vi kroppsformen til en ung og voksen Pantolambda.

Spor av døgnrytmen i tennene

Forskerne har studert bein og tenner fra det eldgamle pattedyret.

De skar tenner i tynne, gjennomsiktige skiver. De brukte også laser slik at biter av tenner gikk opp i damp og forskerne kunne avsløre de kjemiske stoffene.

De så på små vekstlinjer i tennene, litt som årringer i et tre. Disse linjene forteller om dager og år i dyrenes liv mens de levde.

– Metoden vår bygger på daglige vekstlinjer som er registrert i tennene våre som gjenspeiler vår 24-timers døgnrytme, sier Funston.

Kjemiske endringer i tannen forteller om overganger i livet til dyret. For eksempel betyr mer sink i tennene fødselen, og mer barium den tiden dyret fikk melk.

Ved hjelp av disse metodene kunne forskerne forstå mye om livet til dyrene.

Skallen til en Pantolambda.

Født med tenner og pels

De forhistoriske pattedyrene gikk med unger i magen nokså lenge. De var drektige i sju måneder, fant forskerne ut.

På den tiden rakk ungene å utvikle seg mye i magen på moren, før de ble født.

Dyrene ble født med et fullt sett med tenner. De hadde trolig også pels og åpne øyne når de ble født. Det ligner på hvordan hester og sauer blir født i dag.

Føll og lam har utviklet seg langt når de er i livmoren. Når de blir født, kan de reise seg opp og gå etter kort tid.

Pantolambda-ungene drakk melk i en til to måneder. De ble kjønnsmodne innen et år, som betyr at de da kunne de få unger selv.

Fra musestore til elefanter og hvaler

Pantolambda-dyrene ble raskt voksne og levde ikke så lenge. De fleste føde etter fire år, men noen kunne bli 11 år gamle.

De vokste opp og døde raskere enn moderne pattedyr, ifølge pressemeldingen.

Lang utvikling i mors mage og et raskt livsløp kan ha vært en fordel som hjalp pattedyrene å bli store.

– Da asteroiden slo av dinosaurene for 66 millioner år siden, overlevde noen pattedyr, og de ble veldig raskt store for å fylle de økologiske nisjene som ble forlatt av T. Rex og Triceratops og andre gigantiske dinosaurer, sier Steve Brusatte.

Han er forsker ved University of Edinburgh og var med på studien.

– Å kunne lage store babyer som modnet i flere måneder i livmoren før de ble født, hjalp pattedyr til å forvandle seg.

De ble forvandlet fra de musestore forfedrene som levde med dinosaurer til det store utvalget av arter, fra mennesker til elefanter til hvaler, som er rundt i dag, sier Brusatte.

Håper metoden brukes på flere utdødde dyr

Gemma Louise Benevento forsker på evolusjon og forhistoriske dyr i Tyskland. Hun sier til LiveScience at metoden som forskerne har brukt kan bli nyttig for å studere andre utdødde dyr.

– Forfatterne viser at det er mulig å måle endringer i tennene til over 60 millioner år gamle pattedyr direkte, og fra dette kan man finne ut drektighetslengden, avvenningsalderen og dødsalderen til individer.

Hun håper metoden kan brukes til å studere enda eldre dyr, også fra dinosaurenes tid.