Her graver forskerne ut en gigantisk dinosaur sørvest i Argentina. Men er den verdens største?

Dette kan være knoklene til verdens største dinosaur

Forskerne må vente til korona er ferdig før de kan grave opp hele. – Men den er diger, sier paleontolog Jørn Hurum.

Forskerne har ikke gravd opp hele skjelettet ennå. De måtte ta en pause på grunn av korona. Men dette vet de:

Dette er en langhals-dinosaur. Og da den levde for cirka 98 millioner år siden, var den helt enorm. Kanskje til og med den største som er funnet noen gang.

Det skriver nettstedet Livescience.

Langhals-dinosaurer levde mange steder på jorda. Men den nye dinosauren er funnet i Argentina.

I dette området har forskere også funnet andre kjemper: Patagonitan og Argentinosaurus. Nå har Patagonitan rekorden som verdens største.

Den nye dinosauren er en slektning av Patagonitan, tror forskerne som graver den opp. Men den nye er kanskje større også, tror de.

Ingen vet sikkert hvordan langhals-dinosaurene så ut. Men denne datategningen viser hvordan Argentinosaurus kanskje så ut.

Tyngre enn 62 elefanter?

Forskerne kan ikke være helt sikker på hvor stor den var.

De har ikke gravd opp skjelettbeina de pleier å bruke til å måle størrelsen på et dyr.

Men de har gravd opp bein fra dinosaurens skuldre. Og de har gravd opp 24 halevirvler og andre bein. Derfor kan forskerne likevel si litt om hvor stor dyret kan ha vært.

Patagonitan var 15 meter høy og veide kanskje 69 tonn. Like mye som 62 asiatiske elefanter, skriver Livescience.

Men forskernes målinger tyder på at den nye kjempen var enda større, ifølge nettstedet.

– Den er diger, sier paleontolog Jørn Hurum.

Men forskere kan ikke sikre på hvor stor og tung den var når de bare har målt bein fra skuldre og hale, sier han.

– Men den var kjempestor!

Ny dinosaur eller bare ekstra stor voksen?

Forskerne er heller ikke helt sikre på om den nye dinosauren faktisk er en ny dinosaur-art.

Derfor har ikke den enorme langhalsdinosauren fått navn enda.

– Om dette faktisk er en ny dinosaurart, eller om det er en veldig stor eller voksen Patagotitan eller Argentinosaurus – det kan vi ikke vite før de har funnet mer av skjelettet, sier Jørn Hurum.

Kanskje får vi svar på hvilken dino som er verdens største, etter koronaen er over og resten av skjelettet kan graves ut.

Når koronaen er over, vil forskerne fortsette utgravningen.

Og forskeren Alejandro Otero tror resten av de store beina i bakken vil gi svar.

– Det er en enorm dinosaur, men vi forventer å finne mye mer av skjelettet i videre feltarbeider. Så vi kommer til å få mulighet til å si sikkert hvor stor den faktisk var, sier han til Livescience.

Kilder i artikkelen:

• Forskere ved La Plata Museum i Argentina har skrevet en artikkel om den store dinosauren, i det vitenskapelige tidsskriftet Cretaceous Research.
  • En av forskerne er paleontolog Alejandro Otero. Nettstedet Livescience har intervjuet ham om den store dinosauren.
  • Vi har intervjuet Jørn Hurum. Han er professor på Naturhistorisk museum, ved Universitetet i Oslo.