Her har en kunstner tegnet dinosaurene. Den fremste har fått navnet Ceratosuchops inferodios og den bakerste Riparovenator milnerae.

To svære dinosaurer med krokodille-aktig hode er oppdaget i England

De kunne jakte både på land og i vann.

Forskere har funnet to nye arter av kjøttetende dinosaurer. De levde omtrent samtidig og er fra samme slekt.

Beinrestene ble funnet på en strand på øya Isle of Wight. Den ligger utenfor sørkysten av England.

Dinosaurene hadde hodeskaller på rundt en meter. Kjeften var lang og smal. Formen på hodet tyder på at de jaktet både i vann og på land.

Dinosaurene var begge temmelig digre. De var omtrent ni meter lange, omtrent som to biler stilt etter hverandre.

Funnet blir presentert i en ny forskningsartikkel.

Den største rovdinosauren

Dinosaurene er i familien spinosaurid. Den meste kjente dinosauren fra denne familien er Spinosaurus. Det er en av de største rovdinosauren vi vet om. Den var til og med større enn Tyrannosaurus rex.

Spinosaurus levde både på land og i vann. Den spiste blant annet fisk. Noen forskere mener til og med at den kunne svømme.

Det er slektninger av denne kjempen forskere nå har funnet i England.

Spinosaurus levde i Nord-Afrika i kritt-tiden.

Hegre med krokodillefjes

De to nye artene har fått navn. Den ene kalles Ceratosuchops inferodios, som betyr «hornet krokodillefjes helvetes-hegre».

Hegre er en fugl som spiser fisk og som også kan spise små byttedyr på land. Navnet viser til dinosaurens kosthold. Dinosauren hadde også hornete «øyenbryn» og hode som en krokodille.

Dinosauren vasset i vannet og snappet raskt til seg små skilpadder og annet. På land kunne de jakte på små dinosaurer og pattedyr. Det forteller dinosaurforsker David Hone til det amerikanske nyhetsselskapet CNN.

– De kunne angripe hardt og raskt, akkurat som en hegre, sier han.

Den andre dinosaurarten heter Riparovenator milnerae. Det betyr «Milner sin elvebredde-jeger». Dinosauren er oppkalt etter Angela Milner som døde nylig og som forsket på spinosaurider. Navnet viser også til at dinosauren jaktet ved vannkanten.

Dette var en av fossilene forskerne fant, snuta til Ceratosuchops inferodios.

Fant slektning i 1983

De to dinosaurene levde for omtrent 125 millioner år siden, tidlig i perioden kritt.

I alt ble det funnet 50 knokler fra dinosaurene over flere år. Dette har forskerne puslet sammen.

Forskerne oppdaget at dinosaurene skilte seg fra en annen dinosaurart i spinosaurid-familien som ble funnet i England. Den kalles Baryonyx og ble funnet i 1983.

– Det tyder på at Storbritannia hadde et større mangfold av spinosaurider enn man tidligere har trodd, sier Chris Barker i en pressemelding.

Han er doktorgradsstudent ved University of Southampton og har vært med studien.

Baryonyx hadde massevis av tenner, og en lang, smal kjeft.

– En overraskelse

– Vi har visst i et par tiår nå at Baryonyx-lignende dinosaurer ventet på å bli oppdaget på Isle of Wight, men å finne restene av to slike dyr i tett rekkefølge var en stor overraskelse, sier rovdinosaur-ekspert Darren Naish, som også var med på studien.

Forskerne foreslår at spinosaurider først utviklet seg i Europa, og at de senere spredde seg videre til Asia, Afrika og Sør-Amerika.