For 120 millioner år siden levde tobeinte krokodiller langs kysten av det som i dag er Sør-Korea, ifølge ny forskning.

Forskere tror det fantes krokodiller som gikk på to bein

De var tre meter lange og løp rundt og jaktet langs stranda.

Forskere har oppdaget fotspor i Sør-Korea. De tilhører et dyr som har gått der for 120 millioner år siden.

Sporene er veldig godt bevart og har blitt forsteinet. Noen av dem er så tydelige at man kan se rynker og detaljer av huden på foten.

Sporene ser ikke ut til å være laget av en dinosaur.

Det ser ut som en gammel slektning av krokodillene har gått der. Det rare er at det ikke er spor etter frambeina, bare bakbeina.

Dyret må ha gått på to bein, tror forskere som har undersøkt sporene.

Dinosaurer gikk på tærne

Forskerne fra Sør-Korea og USA mener at sporene må ha vært laget av en type krokodille.

Det er flere grunner til det.

Avtrykket etter hælen er tydelig.

Krokodiller går med flate føtter, slik som mennesker. De setter derfor tydelig avtrykk med hælen.

Dinosaurene derimot, gikk på tærne, ifølge en av forskerne som har studert sporene, Martin Lockley, på nyhetskanalen BBC.

Dyret må også ha gått med beina tett sammen, for fotsporene er nær hverandre. I dag kravler krokodiller seg framover med beina ut fra kroppen.

Det var heller ikke merker etter halen. Dyret må ha hatt halen rett ut i været, som en dinosaur.

Den må ha sett temmelig annerledes ut enn krokodillene som lever i dag.

Forskere tror disse sporene ble laget av flere tobeinte krokodiller.

Jaktet langs vannet

I kystområdet der krokodillen levde, var det innsjøer og lange strender med søle og sand. Her levde det frosker, øgler, skilpadder og dinosaurer, ifølge National Geographic.

I dag har forskere funnet tusenvis av eldgamle fotspor i området.

Krokodiller i dag liker seg best i vann. Men den tobeinte slektningen deres hadde tilpasset seg et liv på land. Den forhistoriske krokodillen var hele tre meter lang, og hadde bein som var omtrent like lange som mennesker sine.

- Landskapet var veldig flatt. Dette var en fin plass for å løpe rundt og jakte, sier forskeren Martin Lockley til National Geographic.

Vi kan se for oss at krokodillen løp på samme måte som en struts eller en Tyrannosaurus rex.

Forskningen kaster lys over andre fotspor som er funnet i Sør-Korea. De er tidligere regnet for å være lager av pterosaurer, store flygeøgler. Nå tror forskerne at også disse ble laget av tobeinte krokodiller.

Omtrent så stor var krokodillen sammenlignet med et menneske.

Mangler bevis

Sporene ligner på de som er laget av mindre krokodiller, som også levde for flere millioner år siden. De levde i Amerika og blir kalt for Batrachopus. Disse krokodillene var mye mindre og gikk på fire bein.

Forskere har tidligere funnet en slektning av krokodillene som levde for 231 millioner år siden. Også den gikk trolig på to bein.

Forskerne har kalt de nyoppdagede sporene Batrachopus grandis. «Grandis» betyr stor.

Ingen har så langt funnet skjelettet etter det svære rovdyret.

Forskeren Phil Manning fra Storbritannia er ekspert på fossile fotspor. Han var ikke selv med på den nye studien og er ikke overbevist om at de tilhører en tobeint krokodille.

Han synes fotsporene er interessante, men synes de ser mer ut som dinosaur-fotspor, sier han til BBC.

- Dessverre har vi ikke de fossile beina som kan fortelle oss hva som er riktig, sier Manning.

Om det virkelig er en krokodille, så er det ikke den eneste gangen i jordens historie at krokodiller reiser seg på to bein, ifølge en studie fra 2015.

Forskere har tidligere funnet en krokodilleart som levde for 231 millioner år siden. Den gikk trolig også på to bein og blir kalt «slakteren fra Carolina».