Dette er de ulovlige metodene som får oss til å shoppe, ifølge Forbrukerrådet
Noen nettsider tar i bruk ulovlige salgsmetoder for å få oss til å handle.

Spesielle tilbud bare for deg, spørsmål om å bli medlem og tilbud som snart går ut på tid. Slik ting møter deg ofte når du går inn på shopping-sider som Shein og Temu.
Dette kan gjøre at vi handler mer og kanskje kjøper vi før vi får tenkt oss om.
Forbrukerrådet i Norge mener måten nettbutikken Shein prøver å selge på er ulovlig.
Men fungerer det virkelig å selge ting på denne måten? Og hvorfor er et ikke lov i Norge?
Dårlig tid og falske anmeldelser

Forbrukerrådet mener at nedtellingene som Shein har på siden sin, er falske.
Det betyr at det står at et tilbud varer i en bestemt periode, men at dette ikke er sant. ifølge Forbrukerrådet.
Tilbudet kan vare lenger enn det som står, eller så er det ikke et tilbud, men den faste prisen.
Og det er ikke lov i Norge.
Hege Landsvik forsker ved Norges handelshøyskole. Der forsker hun på bærekraftig forbrukeratferd. Hun forteller at det ikke er lov i Norge fordi kundene ikke skal føle seg lurt eller presset til å handle.

Masete tilbud

Nettsider skal faktisk ikke mase på deg.
Det skal ikke poppe opp tilbud og salg hele tiden mens du ser etter noe du liker.
Det mener Forbrukerrådet at det gjør på nettsiden Shein.
– Vi ser også at de bruker andre teknikker som skaper stress og hastverk, eller spiller på frykt for at vi skal gå glipp av noe. De driver også med regelrett mas på kundene sine, med veldig mange varsler og pop-ups, forteller Elin Volder Rutle, som er fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet.

Ikke enige
Ung.forskning.no har bedt Shein om en kommentar. De skriver i en e-post til ung.forskning.no at de har forsøkt å kontakte det europeiske forbrukerrådet (BEUC). Men at forbrukerrådet ikke ønsker å snakke med dem.
Det europeiske forbrukerrådet mener det ikke stemmer. De skriver i en mail til ung.forskning.no at de har gitt tydelig beskjed om hva som må endres for at Shein skal følge europeiske lover.
Ifølge det europeiske forbrukerrådet må Shein:
- Slutte med salgsteknikk som påvirker følelsene til kjøperen.
- Slutte med uendelig scrolling (at du kan bla nedover siden uten at det stopper, at det kommer nye produkter for hver side).
- Slutte med å mase på kunden når de er på nettsiden.
Hvis ikke Shein gjør dette, vil det europeiske forbrukerrådet oppfordre land i Europa til å forhindre Shein fra å selge varer til landene fram til de gjør endringer.
Gjør at vi handler mer
Grunnen til at disse salgsteknikkene ikke er lov, er at de gjør at vi handler mer og handler ting vi egentlig ikke har så lyst på.
Det kalles et impulskjøp.
– Impulskjøp er når vi kjøper noe spontant, uten å ha planlagt det på
forhånd. Det skjer ofte fordi noe plutselig frister oss, enten i butikken eller
på nett, forteller forsker Hege Landsvik.
Etterpå angrer vi ofte.
Landsvik forklarer at det kan være fordi vi enten ikke trenger det vi har kjøpt, og får dårlig samvittighet, eller at vi egentlig ikke har råd til å kjøpe så mye.
Klesindustrien står for 10 prosent av de globale klimautslippene. Det bekymrer Elin Rutle, som jobber med bærekraft, at vi nordmenn har veldig mange klær.
– Vi nordmenn har i snitt 359 plagg i klesskapet. Mye av det vi kjøper, særlig fra kjeder som Shein, er laget av syntetiske stoffer som slipper ut mikroplast – både når klærne lages, brukes og kastes. Det forurenser havet, naturen og til slutt oss selv, sier Rutle.