Etter 50 dager var øynene godt synlige i den kunstige mini-hjernen.

Denne kunstige mini-hjernen begynte å utvikle øyne

De reagerte til og med på lys, ifølge forskerne bak en ny studie.

Forskere kan dyrke mini-hjerner i skåler. Målet er å lære mer om hvordan de super-kompliserte menneskehjernene fungerer.

Det er ikke all forskning man kan bruke en ekte hjerne til. Den er jo enten død, eller koblet til et levende menneske. Så forskere har i flere år prøvd å lage kopier som kan brukes i forskning.

Nå har forskere fra Tyskland klart å dyrke slike mini-hjerner som også utvikler øyne!

Nå er det ikke ferdige øyne det er snakk om. Men det ligner på det menneskefoster helt i starten av utviklingen sin har. Det er disse tingene som blir til fungerende øyne hos meg og deg.

Vil bruke dem til mer forskning

Øynene var godt synlige etter 50 dager. Ifølge forskerne gikk det omtrent like fort på mini-hjernene som hos et menneske.

De håper de kan brukes til forskning. Både på hvordan øyne egentlig utvikler seg, men også på hvordan vi blir syke.

En del mennesker har medfødte sykdommer på øynene. Det kan gjøre at du ser dårligere, eller ikke ser noe i det hele tatt.

Komplisert jobb

Å dyrke slike celler er en ganske komplisert prosess. Forskerne må først hente celler fra et menneske.

Og så må de forandres på.

I dette tilfellet måtte cellenes gener endres slik at de lignet mer på til et foster. De bruker stamceller. De kan utvikle seg på mange måter. En slags alt-mulig-celle.

En celle, en oppgave

I kroppen har vi mange forskjellige typer celler. De lager forskjellige typer vev. Noen for hud, noen for øyne og noen for hjerte.

Her ser du hvordan mini-hjernene vokste på 60 dager. Fra stamcelle til mini-hjerne med øyne.

Det spesielle med alt-mulig-cellene er at de kan bli til alle slags former for vev. For eksempel hjernevev.

For å kunne bli flere, trenger cellene næring og et miljø de overlever i. Så når forskere skal lage hjerneceller, tilsetter de en miks av det hjerneceller trenger for å vokse. I miksen ligger de og dupper.

Ifølge forskerne bak studien fungerte øynene på et vis. De kunne se at det skjedde noe i øye-cellene da de fikk lys på seg.

Kan de føle noe?

Hjernen inneholder alt vi er. Altså det vi tenker og føler. Derfor lurer du kanskje på om de såkalte mini-hjernene kan føle noe.

Heldigvis - svaret er nei. Det er også derfor de brukes til forskning.

– Det er tydelig at de ikke kan kalles hjerner, sa hjerneforsker Ioanna Sandvig på NTNU til UNG.forskning.no i fjor. Det var i en annen artikkel om mini-hjerner.

Så selv om de kalles mini-hjerner, er de egentlig ikke hjerner. En ekte hjerne er mye, mye mer komplisert. Og den inneholder mange milliarder flere celler.

Bedre i fremtiden?

Fortsatt er de kunstige hjerneklumpene ganske enkle. Og de kan ikke bli store. I 2019 skrev forskning.no om hvorfor.

Mini-hjernene har nemlig ikke blodårer. I en menneskehjerne er det blodårer til hver eneste celle. Slik forsynes de med næring.

Mini-hjernene må ta opp næring fra væsken de ligger i. Og hvis den er for stor, kommer det ikke næring helt inn. Det forklarte NTNU-professor Magnar Bjørås til forskning.no i 2019.

Hjerneforskere tror de kan bli litt mer avanserte i fremtiden. Da kan de bli enda mer verdifulle i forskningen.

Kanskje er denne nye studien et steg på veien dit?

Ung.forskning.no har hentet informasjon til denne saken på flere nettsider. Her kan du se hvilke.

• Studien er gjennomført av forskere fra flere tyske universiteter. Hovedforfatteren heter Elke Gabriel er fra Heinrich-Heine-Universität.
  • Studien er publisert i et vitenskapelig tidsskrift som heter Cell Stem Cell.
  • Tidsskriftet har skrevet om funnene i en pressemelding.