Her har en kunstner forestilt seg hvordan et fremmed solsystem kan se ut. Sola er en brun dverg. Og hvis det finnes planter på en av planetene, ville vi kanskje kunne måle brokkoli-gass i atmosfæren dens.

Forskere vil bruke brokkoli-gass for å finne liv på andre planeter

Men hva i all verden er brokkoli-gass?

Egentlig er brokkoli-gass litt tull.

Det er nemlig ingenting som heter det. Men det som er helt sant, er at brokkoli lager gass. Det gjør også utrolig mange andre planter og mikroorganismer.

Gassen er en ganske finurlig metode som plantene bruker for å kvitte seg med stoffer som er giftige for dem.

Lager gass av gift

Plantene tar det giftige stoffet og hekter på ett karbonatom og tre hydrogenatomer og vips! Så er stoffet blitt til en gass.

Da gjenstår det bare å slippe gassen ut, slik at den kan sveve bort i lufta.

Og det er jo skikkelig smart.

Men hva har brokkoli-gassen å gjøre med liv på planeter som suser rundt fremmede stjerner, langt der ute?

Planter på andre planeter

Forskeren Michaela Leung og samarbeidspartnerne hennes tenker omtrent slik:

Det er veldig mange ulike skapninger her på jorda som bruker denne måten å kvitte seg med stoffer de ikke tåler. Da er det ganske sannsynlig at planter på andre kloder vil gjøre det samme.

Og hvis den fremmede kloden har mange planter, vil det samle seg nok brokkoli-gass i atmosfæren til at vi kan måle den med teleskopene våre.

Det er slett ikke bare brokkoli som lager de spesielle gassene. Også alger, slik som disse, lager gass for å kvitte seg med stoffer som er giftige for dem.

Ganske sikkert tegn på liv

Forskere leter allerede etter planeter med gasser som vi vet at levende vesener lager. For eksempel gass av stoffene oksygen og metan.

Men problemet med dem er at de også kan lages på andre måter.

Hvis vi måler mye metan i atmosfæren på en planet i et fremmed solsystem, er det altså mulig at det finnes liv der. Men det er slett ikke sikkert.

Her er brokkoli-gassen mye bedre. Den blir nesten alltid lagd av levende vesener. Så hvis vi finner brokkoli-gass der ute, er det altså temmelig sannsynlig at vi har oppdaget liv, tror forskerne.

Passer ikke til alle planeter

Men det nytter ikke å se etter brokkoli-gass på en hvilken som helst fremmed planet.

For eksempel ville man antagelig ikke kunne bruke den til å oppdage liv på vår egen planet, jorda. Selv om vi har massevis av brokkoli!

Det er fordi nesten all gassen blir ødelagt av det sterke UV-lyset fra sola.

Men slik er det ikke på alle kloder. For eksempel på planeter som kretset rundt en type stjerne som kalles en brun dverg type M. Der er det nemlig mindre UV-stråler i sollyset, og mer brokkoli-gass ville overleve i atmosfæren.

Og det er flaks for den som leter etter utenomjordisk liv. For mange av de fremmede planetene i universet suser nemlig rundt nettopp slike stjerner.

Forskerne tror at slike brune dverger er ti ganger mer vanlig enn stjerner som sola.

• Michaela Leung er forsker ved University of California i USA.
  • Hun og samarbeidspartnerne har skrevet om ideen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet The Astrophysical Journal.
  • University of California har også lagd en pressemelding om saken.