Forsker mener vi kan bruke elbilen som powerbank
– Folk har kjempebatterier i garasjen, sier Shemin Sagaria

Hva om elbilen ikke bare kunne kjøre deg til skolen – men også lagre strøm vi kan bruke i husene våre.
– Vi forsker på nettopp det, sier Shemin Sagaria.
Han kaller elbiler for «store batterier i garasjen».
Hvordan kan de brukes til noe mer enn kjøring?

Sola skinner ikke alltid
Sagaria forsker på ren energi fra sol, vind og vann.
– Men det er et problem med strøm fra fornybare kilder, sier han.
Sola skinner ikke på natta. Plutselig blir det vindstille.
– Da lages det heller ikke strøm, sier han.
Men vi mennesker trenger strøm gjennom hele døgnet uansett – til lys, matlaging, mobil og gaming.
Vi må lagre strømmen
– Derfor må vi lagre strømmen vi får når sola skinner, og vinden blåser, sier Sagaria.
Så kan vi hente den fram når vi trenger den.
Og her kommer elbilen i garasjen inn i bildet:
– Batteriet i elbilen kan fungere som en kjempestor powerbank, sier Sagaria.
Bruke batteriene som finnes
– Kan vi ikke bare lage egne batterier til husene våre?
– Jo, det går an. Men det er vanskelig og dyrt å lage batterier, sier forskeren.
De inneholder sjeldne metaller som litium.
– Slike metaller finnes langt nede i jorda, og det kan ødelegge naturen å grave dem opp, sier Sagaria.
Han sier at vi heller bør bruke batteriene som finnes.

Står mye parkert
– Forskningen vår viser at biler står mye parkert, sier han.
Turen til skolen, jobben eller butikken tar ikke så lang tid.
– Resten av døgnet er jo kjempebatteriet i garasjen, sier han.
Da kan vi bruke bilen som en powerbank – akkurat som når du lader mobilen med et ekstra-batteri.
Sigrid Maria Brækken kjører elbil.
– Det høres lurt ut, sier hun til ung.forskning.no.
Nå lader hun den opp like ved der hun bor.
Hun sier at hun gjerne kan lagre strøm til hjemmet med elbilen hvis forskerne greier å lage en god løsning.
– Jeg har ikke hørt om dette før, men det virker spennende, sier Brækken.
Må kobles til strømnettet
– Hvordan skal bilen gi strøm til huset vårt?
– Den må ha en smartlader, sier Sagaria.
Laderne skal gå to veier: De lader bilene, men skal også sende strøm tilbake til husene.
Vi bruker bilens batteri som en strømkilde – og sparer penger.
Det har Cathrine Hagem fra Statistisk sentralbyrå sett nærmere på.
Hun sier at prisen på strøm endrer seg i løpet av døgnet.
– Strømmen er billig om natten. Lader vi da, kan vi bruke den strømmen på dagen, sier hun.
Da trenger vi ikke kjøpe like mye av den dyre strømmen.

Kan hjelpe hele byer
Sagaria og kollegaene er i gang med forskningen.
– Vi bruker datamodeller for å teste om det fungerer, sier han.
De har sett at mange nok elbiler kan hjelpe hele byer med strøm.
Tanken er at strømmen fra alle elbilene skal lagres på samme sted.
– Men hva om jeg plutselig trenger elbilen min, og så har den for lite strøm?
– Sjåføren kan bestemme hvor mye strøm som skal deles ut, sier han.
Man kan sette en grense – for eksempel så bilen alltid har 40 prosent strøm igjen.

– Da står den klar hvis du vet at at du skal til butikken, sier han.
Kan komme til Norge
Japan, England og USA tester ut dette i dag.
– Bilen kobles til huset og fungerer som et slags mini-kraftverk, sier Sagaria.
Han sier at teknologien gjør så vi kan bruke ren strøm smartere.
Hagem sier at vi bør forske mer på hvordan bilbatterier kan lagre strøm.
– Tror du at dette kommer til Norge?
– Ja, det er ikke så veldig avansert, sier hun.
Alt som trengs er et strømmen kan gå både til og fra bilen.
– Det er flere biler på norske veier i dag som er tilrettelagt for dette, sier hun.
Batteriet må være bra nok
Batterier blir slitt med tiden.
Det er bare å se på mobiler som har vært i bruk en stund.
Det er forskere i full gang med å prøve å løse.
Målet er å lage batterier med så lang levetid som mulig.
– Hvis denne teknologien skal bli en suksess, er det viktig at bilbatteriene ikke får en lavere levetid av det her, sier Hagem.