Genredigert salat lager et hormon som skal kunne øke beintettheten.

Astronauter kan spise genredigert salat for å holde seg friske i verdensrommet, mener forskere

Skjelettet til astronauter blir svakere når de er vektløse over lang tid. Hva om de kan dyrke sin egen medisin på romskipet?

NASA og andre romfartsorganisasjoner ønsker å sende mennesker til Mars i fremtiden. Så langt har ikke mennesker reist i verdensrommet før.

Forskere jobber med å finne ut hva som skjer med kroppen på lange opphold i rommet. Hvordan skal astronautene ta best mulig vare på helsa?

Muskler og skjelettet blir svakere

I et romskip er astronautene vektløse. Det er uvant for kroppen.

Forskere har funnet ut at romopphold kan ha flere dårligere effekter på helsa.

Det er ikke bra for synet. Det kan også gi problemer med blodstrømmen og kanskje svekke hjertet.

Astronautene får ikke brukt musklene like mye som før. Alt de løfter er jo også vektløst. De trenger ikke engang bruke muskler på å gå eller holde seg oppreist, men svever rundt.

Astronautene på den internasjonale romstasjonen trener på spesielle treningsmaskiner for å holde kroppen i form.

Men muskler og skjelettet blir likevel svekket.

Genredigert salat

Tidligere studier har vist at astronauter mister rundt en prosent beinmasse i måneden når de er vektløse. Det gjør at skjelettet blir svakere.

Astronautene får større sjanse til å utvikle beinskjørhet. Beinskjørhet gjør at man lettere brekker bein i kroppen.

Nå kommer amerikanske forskere med et forslag som kanskje kan forebygge skjøre bein i rommet.

De har laget en genredigert salat. Salaten lager et hormon som skal øke beintettheten.

Kanskje kan en god bolle med salat hjelpe astronauter med å ta vare på skjelettet.

Astronauter på Den internasjonale romstasjonen har allerede testet å dyrke flere typer planter i rommet.

Plass til mange frø i et lite glass

Forskerne presenterte forskningen sin på et møte som ble holdt av American Chemical Society.

Forskerne har satt inn et gen som produserer hormonet parathyreoidea (PTH) i salaten. Mennesker produserer hormonet fra før. Det regulerer kalsium i blodet.

Ifølge en artikkel fra Tidsskrift for den norske legeforening kan det brukes i behandling for beinskjørhet.

Astronautene kunne tatt med seg medisiner, men det tar plass. Det er mer praktisk om astronautene kan dyrke salat med stoffet selv, mener forskerne.

– Du kan ha med noen tusen frø i et glass på størrelse med tommelen din – og dyrke dem akkurat som vanlig salat, sier Somen Nandi ved University of California, Davis i en pressemelding.

Astronauter setter i tillegg stor pris på ferske grønnsaker i rommet, ifølge en artikkel fra NTNU.

Kevin Yates viser frem hvor mye salat astronautene måtte ha spist for å få i seg en passende dose av PTH.

En bolle om dagen

Forskerne redigerte DNA-et til planten ved å bruke bakterien Agrobacterium tumefaciens. Bakterien er en mester på å snike seg inn i planteceller og lime inn nye gener.

En stor bolle med denne salaten om dagen skal gi høy nok dose av medisinen. Forskerne jobber med å få planten til å produsere enda mer av PTH, slik at det holder å spise litt mindre.

Selv om salaten sikkert er god, så har ikke forskerne smakt på den enda. Det må gjøres flere studier av om salaten er trygg og spise, og om den har en god effekt på skjelettet.