Bananfluene ble sendt opp til den internasjonale romstasjonen. Der levde de i små beholdere, før de ble sendt ned på jorden igjen.

Bananfluer i verdensrommet kan vise hva vektløshet gjør med hjertene våre

Hjertet ble dårligere til å pumpe blod.

Er det dårlig for helsa å være på for lenge i verdensrommet?

Ute i verdensrommet blir astronautene vektløse. Det er ikke kroppen vår vant til.

Forskere har sendt bananfluer opp i verdensrommet for å finne ut hva vektløshet gjør med helsa.

Opp til den internasjonale romstasjonen

Den internasjonale romstasjonen går i bane rundt jorda. Den drives av 15 land, og det er alltid astronauter der oppe.

Det har vært gjort forskning på helsa til astronauter som har vært der. Men det er ikke så mange som har vært der oppe veldig lenge.

For å finne ut mer om hva lange opphold i verdensrommet kan gjøre med hjertet, sendte forskere en gjeng med bananfluer opp til romstasjonen.

Bananfluene bodde der halve livet. For de knøttsmå insektene er det bare tre uker.

Sjekket hjertet

Da fluene ble sendt ned på jorda igjen, undersøkte forskere hva romreisen gjorde med hjertene deres.

De testet fluenes evne til å klatre opp et prøverør. De tok videoer av hjertet som banket. De så også på hvordan musklene i hjertet fungerte, og om det slo i samme rytme som før.

Forskerne fant ut at fluene hadde fått mindre hjerter som trakk seg dårligere sammen. Dette gjorde hjertet dårligere til å pumpe blod rundt i kroppen. Det var også andre forandringer.

Som å klemme ut tannkrem fra tuba

Resultatene ligner på det man har sett hos astronauter, ifølge pressemeldingen om forskningen.

Tidligere studier har vist at hjertet til astronauter endrer litt form. Romreise får også hjertemuskelen til å bli svakere.

En av forskerne bak den nye studien, Karen Ocorr, forteller hvordan fluenes hjerter ble påvirket.

- I det normale fluehjerte fungerer muskelfibrene som fingrene dine når du klemmer en tube med tannkrem. Hos fluene i rommet var sammentrekningen som å prøve å få tannkrem ut ved å trykke ned i stedet for å klemme, sier hun.

- For mennesker kan dette bli et stort problem, sier Ocorr.

Menesker og fluer er veldig forskjellig. Men forskerne tror det som skjedde med fluenes hjerter, kan ligne på det som vil skje med mennesker som er veldig lenge i verdensrommet.

Astronauter har funnet måter å trene på selv om de er vektløse, det er viktig for å ta vare på helsa i rommet.

- Viktig å vite

NASA planlegger å sende astronauter til månen igjen og til Mars.

Da er det viktig å vite hvordan mindre tyngdekraft påvirker kroppen, sier NASA-forsker Sharmila Bhattacharya.

Den nye studien viser at vektløshet kan ha en «dramatisk effekt» på hjertet, sier hun. Det tyder på at man må finne måter å passe på hjertehelsa til astronautene.

Svakere hjerte er ikke det eneste problemet astronauter på langtur kan få.

En studie som ung.forskning.no skrev om i høst, viste at reiser i vektløs tilstand kan skade, og kanskje ødelegge synet til astronauter.

Også skjelettet og musklene blir svakere i vektløs tilstand. Det er ikke så lett å få nok trening når du svever rundt istedenfor å gå, og ingenting du løfter veier noe.